Mina kampfiskar..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Signe
    • January 2005
    • 141

    Mina kampfiskar..

    Hej igen, jag har nu min hane och en hona i ett plastkar 20 liter, (kampfiskar) ingen pump..bara värme ca 28 grader....Jag måste säga att dom bryr sig inte så mycke om varandra...han jagar honan i bland, men inte så mycke som jag trodde han skulle göra. jag vill ju så gärna att han ska bygga ett skumbo. Är det någon som kan tipsa mig vad jag ska göra nu...Dom har varit tillsammans nu i ett dygn, ska jag vänta eller? Hon är rund om magen och en liten vit prick ser jag.

    Tack alla ni som har tålamod med mig, men det här är mina första kampfiskar...och jag blir så ivrig.! är så förtjust i dessa fiskar.

    MVH Nina
  • Mini_agge
    • May 2004
    • 165

    #2
    Som jag sagt tidigare skulle inta jag ha haft hanen och honan tillsammans... Flytta på någon av dem och vänta i några dagar, har det inte hänt något då kan du stoppa ner honan igen och sedan ta ut henne efter ett tag. Om han börjar bygga kan han få träffa honan ibland så att han inte tapapr lusten och den gången han är färdig så leker dom =)
    ASTA =)






    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=182580

    Kommentar

    • Signe
      • January 2005
      • 141

      #3
      Tack för ditt svar, jag ska prova så nu, ta ut honan ett par dar, och sen flytta tillbaks henne igen. Jag har två honor till, hur vet jag vilken som är lämpligast att stoppa i till hanen.


      Tack så jätte mycke för att ni svarar..!!

      mvh Nina

      Kommentar

      • Bubbelina
        • June 2003
        • 322

        #4
        Ett bra tips är att köpa typ ette litet "yngel" kar spm flytter runt i samma akvarien som hanen med honan i. DÅ kan han se henne och bygga skumbo i fred. När skumboet är fint och tjockt Då släpper du ut honan. Du kan läsa mer på min zoon.



        Mvh
        "Allways look at the brhigt side of life.."

        Kommentar

        • cecilia
          • January 2003
          • 754

          #5
          För att få kampfiskar i lekstämning räcker det inte alltid bara att släppa ihop dem. Du kan försöka ge dem lite extra bra mat en tid innan - mata med mycket levandefoder (t.ex. vita mygglarver eller artemia som du kläcker själv, artemia är i vilket fall som helst bra att ha hemma om du får yngel). Ge hanen något att "fästa" boet i - jag brukar använda en filmburk som jag har skurit bort botten på (fila så att kanten inte blir vass) och lägger horisontellt. Andra använder bitar av frigolit eller liggunderlag, flytväxter kan också fungera. Vattenbyten med lite svalare vatten, eller vatten där du har sänkt pH lite kan också fungera som "trigger".
          Mvh Cecilia

          Kommentar

          Arbetssätt...