blå gurami / dvärggurami HJÄLP!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • faida
    • July 2004
    • 37

    blå gurami / dvärggurami HJÄLP!

    hej detta har jag tagit upp förr i en annan tråd men den passar bättre här och dessutom så får jag inga svar i den andra.
    jag har läst att blå gurami är en väldigt tålig fisk och då började jag fundera på att skaffa någon sorts gurami. men jag läste vidare och märkte att fisken visst var ganska stor. jag har ett 54 liters kar som för tillfället är tomt på fisk. och där skulle jag gärna vilja ha ett gurami par och något litet stim små fisk. men är dvärggurami lika tålig som det sägs om blå gurami? tror ni att jag som är nybörjare skulle klara av att ha gurami över huvud taget? eller har ni kanske något tipps på någon annan fisk till mitt kar?
    Tack för all hjälp!
  • Fawkes
    • February 2004
    • 246

    #2
    Nej Dvärggurami är absolut inte lika tåliga som Blågurami men om du bara se till att ha bra vattenkvalitet så finns det inget som säger att du inte kan skaffa ett par.
    Mvh/ Anna Karlsson, Braås
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

    Kommentar

    • Gimbo
      • January 2005
      • 2734

      #3
      Skaffa minst två honor åt hannen bara. Hannen kan annars bete sig väldigt aggresivt mot honan om du bara har en.
      -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

      Kommentar

      • Jocki
        • January 2005
        • 36

        #4
        Jag har 4st dvärg-gurami,2 hanar och 2 honor...
        Jag hade dom i ett 20 liters kar först och där trivdes de,nu simmar de med alla andra fiskar i mitt 200-liters kar.Mina guramin är ganska tåliga har inte haft problem med dom,men nu så är ena honan lite tillbaka dragen,men jag släppte dit dom just så...
        Skaffa dvärg-guramin,dom e inte speciellt svårskötta och är underbara!
        Rent vatten och mycket växter så har du ett eget litet dvärg paradis!

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Med växter, lite värme och vattenbyten och kanske en hona extra borde nog akvariet räcka för dvärggurami.

          Ett tips till är att hannen uppskattar gaffelmossa till sina skumbobyggen.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          Arbetssätt...