Kampiskuppfödning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Luddfabriken
    • January 2005
    • 6

    Kampiskuppfödning

    Hej!
    Jag vill försöka få mina kampfiskar att leka.. Hur är bästa sättet att göra det?
    Ska honan + hanen sättas i samma akvarium på direkten eller ska man vänta med tex hanen? Jag har 3st honor och 1 hane.
    2 av honorna är ganska små så jag antar att dom inte är könsmogna än, fast jag ser en liten vit prick vid analfenan. Den äldre (större) honan ser jag ingen prick på... Alla 3 honor har vart i samma akvarium som hanen ett litet tag men igår så byggde vi en avskilld del i akvariet (ligger på typ 7-8 liter) och nu simmar hanen där själv. Det var i den avdelningen vi hade tänkt låta fiskarna leka sen.
    Hanen har byggt skumbo 1 gång, men det gick sönder efter ett tag.
  • Maethor
    • December 2004
    • 675

    #2
    jag gjorde så att jag släppte i hanen först så att han skulle hinna göra ett skumbo. När skumboet var stort nog så släppte jag i honan ett yngelkar hos honom, så att dom fick bekanta sig lite. Sedan efter ca en dag så släppte jag ut henne, dom lekte nästan genast. det är olika när dom leker, första gången jag hade dom till att leka så släppte jag i honan och hanen jagade henne bara och hon var inte intresserad, då la jag tillbaka henne i yngelkaret och väntade någon dag och nästa gång så lekte dom direkt.
    Syns "pricken" (äggledarröret) så är dom könsmogna, så släpp i en av dom, helst den som är tjockast.
    112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
    105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
    54L: ca 15 kamphanar
    90L: 3kamphanar
    90L: 3kamphanar
    90L (marin): 3kamphanar
    6x2L: Kamphanar

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

    Kommentar

    • Luddfabriken
      • January 2005
      • 6

      #3
      Nu har hanen gjort skumbo igen, och den större honan verkar inte må så bra så jag tog tillbaka henne till den större delen av akvariet. La i en av dom mindre honorna som jag såg hade en vit prick. Men hanen verkar inte så intresserad, han jagar inte henne ens... =( Vad kan vara fel?

      En annan sak oxå: Den större honan har inte ätit nått sen jag köpte henne i förrgår... Vad är fel tro?

      Kommentar

      • Maethor
        • December 2004
        • 675

        #4
        Du ska nog vänta ett tag, leken kan komma igång. Ge dom kanske tre dagar på sig.
        Om inget har hänt efter tre dagar så tycker jag att du ska vänta ett tag med att stoppa i någon hona hos honom, försök gärna "skärma" av så att han inte ser någon hona på ett tag, kanske ett par dagar, sedan försöker du igen med att stoppa i honan.


        Vad ger du fiskarna? Endel är bortskämda och vill inte äta annat än mygglarver. Du kan även pröva att ge hanen frysta mygglarver för att han ska få extra energi att leka.
        112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
        105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
        54L: ca 15 kamphanar
        90L: 3kamphanar
        90L: 3kamphanar
        90L (marin): 3kamphanar
        6x2L: Kamphanar

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

        Kommentar

        • Luddfabriken
          • January 2005
          • 6

          #5
          Oj oj oj, mina 2 minsta honor är i större delen av akvariet nu och dom har blivit superfeta! Så var dom inte igår.... vad har hänt? =/

          Kommentar

          • Maethor
            • December 2004
            • 675

            #6
            Dom är antagligen fulla med ägg, du kan nog pröva att släppa ner dom hos hanen nu och vänta och se om dom är villiga att leka.
            112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
            105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
            54L: ca 15 kamphanar
            90L: 3kamphanar
            90L: 3kamphanar
            90L (marin): 3kamphanar
            6x2L: Kamphanar

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

            Kommentar

            • Luddfabriken
              • January 2005
              • 6

              #7
              okej... men skumboet har blivit mindre nu... kanske bättre o vänta lite eller? Idag var dom inte lika feta... dom kanske bara var fulla med avföring?? =(

              Kommentar

              Arbetssätt...