Mörka fläckar, rubingurami??!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sissi
    • January 2005
    • 83

    Mörka fläckar, rubingurami??!

    Hejsan!! Ja har 2 rubinguramisar, en hane o en hona, i ett på ar veckor har ja sett att hanen haft lite mörkare mer gråbruna än den orangeröda färg de annars brukar ha. Men för ett par dagar sedan har de mörka fälten blivit större och täcker nu en stor del av fisken! Han håller sig lite för sig själv o jgar bort honan om hon kommer för nära. Vad kan detta vara och vad ska jag göra åt det?? Kan jag göra något åt det??

    Mycket tacksam för svar!!!
    Det finns ett litet ord, för lite använt på vår jord. Det stillar smärta, det lindrar gråt. Det lilla ordet är förlåt.
  • Anno113
    • January 2005
    • 13

    #2
    Hej,
    även jag har en gurami som har tappat lystern. Vad har hänt med din gurami? Jag funderar just nu på om jag ska sätta den i sjukkarantän men har inte bestämt mig än. Observerar.

    MVH
    Anno

    Kommentar

    • Chrilleus
      • November 2004
      • 224

      #3
      Vilken färg har botten, mörk eller ljus? När jag köpte mina guldguramis var dom knallgula. Efter en vecka i mitt 200l med svart botten och daylightljus var dom svart-orangea. Senare flyttade jag över ett par till mitt 160l med ljus sjösten, och efter en vecka var dom knallgula igen..

      Även guldisarna i 200l karet har blivit mer gula än svarta sen jag bytte ut daylightrören mot Fluora77..

      Testa att slänga i flytväxter så att han får lite skugga.
      500l, 160l, 96l
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=299645

      Kommentar

      • Sissi
        • January 2005
        • 83

        #4
        Ursprungligen postat av Anno113
        Hej,
        även jag har en gurami som har tappat lystern. Vad har hänt med din gurami? Jag funderar just nu på om jag ska sätta den i sjukkarantän men har inte bestämt mig än. Observerar.
        Min syns de inte på att han är sjuk förutom att han har mörka fläckar då... Men ja har frågat runt lite och de kan va så att honan som ja har till honom inte passar och han är leksugen... Hur många honor har du till din hanne??
        Det finns ett litet ord, för lite använt på vår jord. Det stillar smärta, det lindrar gråt. Det lilla ordet är förlåt.

        Kommentar

        • Sissi
          • January 2005
          • 83

          #5
          Ursprungligen postat av Chrilleus
          Vilken färg har botten, mörk eller ljus? När jag köpte mina guldguramis var dom knallgula. Efter en vecka i mitt 200l med svart botten och daylightljus var dom svart-orangea. Senare flyttade jag över ett par till mitt 160l med ljus sjösten, och efter en vecka var dom knallgula igen..

          Testa att slänga i flytväxter så att han får lite skugga.

          Min botten är ljus, och jag har en del flytväxter men som sagt, så tror ja att han behöver en ny hona.
          Det finns ett litet ord, för lite använt på vår jord. Det stillar smärta, det lindrar gråt. Det lilla ordet är förlåt.

          Kommentar

          • Anne Grete
            • January 2004
            • 94

            #6
            Rubingurami ? Er det den røde varianten av colisa labiosa ? Her har jeg fem stk gule colisa labiosa - eller leppegurami som de også kalles. Skjønt i akvarieforretningen ble de kalt sunset-gurami...

            Hvorom allting er - alle disse fem var ganske lyst gule da de ble innkjøpt. Senere har de forholdsvis fort mørknet i den gule fargen - er nå nesten gullfarget - i tillegg til at de har fått et slags sort / gråaktig belegg mer eller mindre over det hele. Ser litt ut som om de er rullet i sot eller aske... :-) Hannene er mørkere enn hunnene.

            Jeg har tatt denne fargeforandringen for å være den normale endringen som skjer når fiskene kommer i et kar hvor det er planter, røtter etc. Men om det nå skulle vise seg at det kan være sykdom, så håper jeg virkelig at noen lærde sjeler kan si noe om det her ! For disse fiskene må jeg bare si at jeg likte svært godt... :-)
            "Uvitenheten er et drivhus hvor de skrekkeligste blomster gror "
            ( Lars Saabye Christensen )

            Kommentar

            • Anno113
              • January 2005
              • 13

              #7
              "Guramisar rullade i sot?"

              Min hane dvärggurami har långsamt återhämtat sig o återfått sin blå färg på fenor och rygg efter att jag:

              -lagt in fler flytväxter
              -byggt en grotta

              eftersom jag har aktiva rödmunstetror och närgångna molly o platy tillsammans med mina dvärgar

              dessutom har jag medicinerat med ett medel som ska ta parasiter. Fortfarande har han små små svarta prickar mellan fjällen, ser ut som svartmögel eller sot. (Ingen vit luddig beläggning, och inga vita prickar.)
              Han äter normalt men är ofta o gärna i grottan. Han jagar honan, men inte intensivt. Honan ser romstimm ut, men verkar inte få mycket för det.

              -efter medicineringen, om den lyckas, ska jag ha en till hona till min hanne så kanske han färgar ut bättre.

              Ska just till att starta upp ett till akvarium, och vill gärna ha fler guramisar då. Hoppas, hoppas att han blir frisk igen!!

              Kommentar

              • Anne Grete
                • January 2004
                • 94

                #8
                Hvordan skal de egentlig se ut ???

                Ja, jeg er sant og si litt usikker på dette. Colisa labiosa er en ny art for meg - og jeg har trodd at den gradvise mørkfarginga var slik det bruker å være når fisker kommmer i beplantede akvarium. Fiskene ser jo ellers helt friske ut - spiser godt og oppfører seg som vanlig. Vannverdiene er ok - og det er heller ingen tegn til slike ( eller andre ) endringer på de andre akvarieinnvånerne.

                Men nå har jeg som sagt begynt å lure litt på dette.. Alle ser liksom ut som om de har fått et veldig tynt lag sot over seg - noen litt mer enn de andre. Hos den mørkeste hannen er det hale- og bukfinne samt størsteparten av bak-kroppen som er mørkest ( ser nesten litt "flekkete" ut ). Og ja - mine er kanskje noe mørkere slik sett enn de jeg har sett på bilder.. Men helt sikker på det er jeg ikke. Har dessverre ingen bilder på mine..

                Jeg er egentlig ikke så veldig for å medisinere når man ikke er helt sikker, men lurer nå på om jeg kanskje likevel må gjøre det. Om dette er en sykdom, så må det etter min mening være enten "sammetssjuka" eller "hudgrumling". Til dere som har medisinert i slike tilfeller - hvilket medikament har dere brukt ? Og hvordan har det gått ?

                Alle ideer og tips mottas med takk !
                "Uvitenheten er et drivhus hvor de skrekkeligste blomster gror "
                ( Lars Saabye Christensen )

                Kommentar

                • Sissi
                  • January 2005
                  • 83

                  #9
                  Ursprungligen postat av Anne Grete
                  Ja, jeg er sant og si litt usikker på dette. Colisa labiosa er en ny art for meg - og jeg har trodd at den gradvise mørkfarginga var slik det bruker å være når fisker kommmer i beplantede akvarium. Fiskene ser jo ellers helt friske ut - spiser godt og oppfører seg som vanlig. Vannverdiene er ok - og det er heller ingen tegn til slike ( eller andre ) endringer på de andre akvarieinnvånerne.

                  Men nå har jeg som sagt begynt å lure litt på dette.. Alle ser liksom ut som om de har fått et veldig tynt lag sot over seg - noen litt mer enn de andre. Hos den mørkeste hannen er det hale- og bukfinne samt størsteparten av bak-kroppen som er mørkest ( ser nesten litt "flekkete" ut ). Og ja - mine er kanskje noe mørkere slik sett enn de jeg har sett på bilder.. Men helt sikker på det er jeg ikke. Har dessverre ingen bilder på mine..

                  Jeg er egentlig ikke så veldig for å medisinere når man ikke er helt sikker, men lurer nå på om jeg kanskje likevel må gjøre det. Om dette er en sykdom, så må det etter min mening være enten "sammetssjuka" eller "hudgrumling". Til dere som har medisinert i slike tilfeller - hvilket medikament har dere brukt ? Og hvordan har det gått ?

                  Alle ideer og tips mottas med takk !
                  Min hane är lika mörk än... Men det går upp och ner liksom... Jag börjar tvivla på att detta är en sjukdom då alla andra fiskar är kärnfriska, och att det inte utvecklas alls. Jag har medicinerat med lite ektozon salt... Och det gör ingen inverkan. Jag har lurat lite på det och har kommit fram till att det kanske är någon sorts depression... Jag var häromdagen och köpte en till hona, men nu jagar han bägge två istället. Så fort de kommer i närheten jagar han bort dem. Men om de håller sig på sin kant låter han de vara ifred...
                  Det finns ett litet ord, för lite använt på vår jord. Det stillar smärta, det lindrar gråt. Det lilla ordet är förlåt.

                  Kommentar

                  • Emilie med fisk och katt
                    • December 2006
                    • 1

                    #10
                    rubingurami

                    hej hej allihopa,
                    jag har tre st rubin gurami som jag skaffade mig föra veckan och jag är lite nyffiken på vad ni har för fiskar utöver guramisarna i era akvarium,för mina fiskar har inte vissat någon förändring sen jag fick de,de är varken sjuka eller har ändrat färg...
                    Mvh Emilie

                    Kommentar

                    Arbetssätt...