Pump Till 15 L Med En Kampfisk Hane I?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Denise
    • March 2004
    • 18

    Pump Till 15 L Med En Kampfisk Hane I?

    Lillebror där hemma fick en kampfiskhane i en miniburk när han fyllde år...förstår att detta inte är bra alls...djurplågeri...
    Har ett 15 liters akvarie utan belysning hemma som jag tänkte han kunde få. Har även en liten pump till...behövs det? Lillebror är liten och det underlättar om han inte behöver byta vatten varannan dag. Med pump behöver han väl bara göra de vanliga delvattensbytena 1 gång per vecka eller varannan?Eller?
    Finns det doppvärmare till så små akvarier?
    Denise & Magnus
  • Maethor
    • December 2004
    • 675

    #2
    Jag tycker inte att du ska ha någon pump. Kampfiskar trivs bäst i stillastående vatten och eftersom akvariet är så pass litet så är det stor risk att pumpen är för stark och det blir väldigt mycket rörelse i vattnet. Jag hade en kamphane i ett kar 20L och jag rensade bara när det blev absolut nödvändigt och då rensade jag helt, ca annan var vecka.
    112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
    105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
    54L: ca 15 kamphanar
    90L: 3kamphanar
    90L: 3kamphanar
    90L (marin): 3kamphanar
    6x2L: Kamphanar

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

    Kommentar

    • Denise
      • March 2004
      • 18

      #3
      Men hur ofta måste vattnet bytas om han inte ska ha pumpen i? (delvattenbyte)
      Denise & Magnus

      Kommentar

      • Maethor
        • December 2004
        • 675

        #4
        ca en gång i veckan
        112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
        105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
        54L: ca 15 kamphanar
        90L: 3kamphanar
        90L: 3kamphanar
        90L (marin): 3kamphanar
        6x2L: Kamphanar

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

        Kommentar

        • Denise
          • March 2004
          • 18

          #5
          Hur gör man lättast rent i det lilla akvariet? Eftersom jag inte bor hemma kan jag ej göra det åt honom och med slamsugare är nog för avancerat för honom...och föräldrarna är tyvärr inte ett dugg intresserade att hjälpa till..
          Tack för att du svara på mina frågor!!!
          Denise & Magnus

          Kommentar

          • kirameki
            • November 2004
            • 18

            #6
            Ursprungligen postat av Denise
            Lillebror där hemma fick en kampfiskhane i en miniburk när han fyllde år...förstår att detta inte är bra alls...djurplågeri...
            Har ett 15 liters akvarie utan belysning hemma som jag tänkte han kunde få. Har även en liten pump till...behövs det? Lillebror är liten och det underlättar om han inte behöver byta vatten varannan dag. Med pump behöver han väl bara göra de vanliga delvattensbytena 1 gång per vecka eller varannan?Eller?
            Finns det doppvärmare till så små akvarier?
            jag tycker i alla fall att det fungerar utmärkt att ha pump i mitt 18liters-akvarium där jag har en kamphane och en hona. dom trivs bra, bara det finns tillräckligt med växter och kanske någon stor sten eller liten grottliknande sak, och pumpen inte är för stark. jag byter ganska sällan vatten eftersom pumpen sköter det bra. jag skulle nog ändå råda dig till att ha pump i akvariet, eftersom det blir mycket lättare så, med vattenbyten och sånt.

            Kommentar

            • Maethor
              • December 2004
              • 675

              #7
              Man kan använda ett vanligt litermått och ta ut ett visst antal liter varje gång man byter delar av vattnet. Hur gammal är han, jag tycker faktiskt att föräldrarna skulle kunna ställa upp och hjälpa till även om dom inte är intresserade, fiskar är ju trots allt ett djur och då ska föräldrarna igentligen ta huvudansvaret.
              112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
              105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
              54L: ca 15 kamphanar
              90L: 3kamphanar
              90L: 3kamphanar
              90L (marin): 3kamphanar
              6x2L: Kamphanar

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

              Kommentar

              Arbetssätt...