Kampfiskar med?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rosakatt
    • December 2004
    • 6

    Kampfiskar med?

    Ska köpa en kampfiskhane och tre kampfiskhonor. Nu vill jag ha tips på andra fiskar som INTE gillar att bita i fenorna på hanen. Karet rymmer 54liter.
  • Maethor
    • December 2004
    • 675

    #2
    Jag har mina kampfiskar tillsammans med Guppyhonor och det går bra men bara med honorna. Jag skulle inte släppa ner guppyhanar med kampfiskar.
    112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
    105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
    54L: ca 15 kamphanar
    90L: 3kamphanar
    90L: 3kamphanar
    90L (marin): 3kamphanar
    6x2L: Kamphanar

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

    Kommentar

    • Fawkes
      • February 2004
      • 246

      #3
      hej

      Ja för det första så bör du vara beredd på att det kankse inte alls gå att ha en hane tillsammans med honorna, jag har då aldrig lyckats med det trots att jag har försökt ett flertal gånger med olika individer. Det bästa vore nog att börja med två honor annars blir det lätt att de tar komandot och ger sig på hanen.
      Funderar själv på att skaffa ett 54l & ha min kamphane där & då hade jag tänkt att ha ett lite stim med gröna kubota rasboror där, de är så jäkla snygga 6 jag har sett dem i samma kar som kamphanar utan att de rörö fenorna. (finns att se på åleds hemsida, www.aleds.se) Ev skulle du väll kunna ha någon/några otocinclus med men jag tror att även dessa är stimfiskar.
      Att hitta fiskar som inte biter på hanen är svårt, även om de inte är fenbitare så är hanens fenor så lockande att viss fiskar bara inte kan motstå. Det man måste komma ihåg är att alla fiskar är individer & att det som fungerar för andra inte kommer att fungera för en själv.

      Dessa fiskar har jag haft med kamphanar utan att de blivit bitna:
      guppy (ovanligt då hanen ofta biter guppyna, men fungerade för mig)
      neontetror
      mosaikgurami (förstor för ditt kar dock)
      glödbandstetror
      sorgmanteltetror
      pansarmalar
      kopparbarb
      dvärg haras mal (kul fisk & ovanlig fisk!)

      Det är inte säkert att dessa fiskar passar ditt kar....
      Mvh/ Anna Karlsson
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

      Kommentar

      • Glenn
        • April 2002
        • 3904

        #4
        Om du vill köra mer på asien då du ändå ska ha kampfiskar så kan jag rekomendera khulii. Dem har aldrig rört någon av mina fiskar, otroligt snälla och dem går absolut inte på kampfiskar heller.


        /Glenn
        Mvh /Glenn

        Min Zoon

        Kommentar

        • Maethor
          • December 2004
          • 675

          #5
          Ursprungligen postat av Fawkes
          Ja för det första så bör du vara beredd på att det kankse inte alls gå att ha en hane tillsammans med honorna, jag har då aldrig lyckats med det trots att jag har försökt ett flertal gånger med olika individer. Det bästa vore nog att börja med två honor annars blir det lätt att de tar komandot och ger sig på hanen.
          Funderar själv på att skaffa ett 54l & ha min kamphane där & då hade jag tänkt att ha ett lite stim med gröna kubota rasboror där, de är så jäkla snygga 6 jag har sett dem i samma kar som kamphanar utan att de rörö fenorna. (finns att se på åleds hemsida, www.aleds.se) Ev skulle du väll kunna ha någon/några otocinclus med men jag tror att även dessa är stimfiskar.
          Att hitta fiskar som inte biter på hanen är svårt, även om de inte är fenbitare så är hanens fenor så lockande att viss fiskar bara inte kan motstå. Det man måste komma ihåg är att alla fiskar är individer & att det som fungerar för andra inte kommer att fungera för en själv.

          Dessa fiskar har jag haft med kamphanar utan att de blivit bitna:
          guppy (ovanligt då hanen ofta biter guppyna, men fungerade för mig)
          neontetror
          mosaikgurami (förstor för ditt kar dock)
          glödbandstetror
          sorgmanteltetror
          pansarmalar
          kopparbarb
          dvärg haras mal (kul fisk & ovanlig fisk!)

          Det är inte säkert att dessa fiskar passar ditt kar....




          Mvh/ Anna Karlsson
          Har du kopparbarbar med kampfiskar? Jag har prövat det också men för mig så gick det inte. Men alla fiskar är ju som sagt individer. Hur stora var/är dina barbar?
          112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
          105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
          54L: ca 15 kamphanar
          90L: 3kamphanar
          90L: 3kamphanar
          90L (marin): 3kamphanar
          6x2L: Kamphanar

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

          Kommentar

          • kirameki
            • November 2004
            • 18

            #6
            Ursprungligen postat av rosakatt
            Ska köpa en kampfiskhane och tre kampfiskhonor. Nu vill jag ha tips på andra fiskar som INTE gillar att bita i fenorna på hanen. Karet rymmer 54liter.

            jag har haft ett väldigt litet akvarium där jag har en hane och en hona tillsammans med fem-sex tetror och tre guppybarn. det har gått alldeles perfekt, fast tyvärr har några fiskar droppat av så nu har jag bara kampisarna och en guppy och en stor ancistusmal. men jag tror att det funkar bra med tetror och guppysar i alla fall. när jag hade black molly fungerade det i alla fall inte.

            Kommentar

            • Fawkes
              • February 2004
              • 246

              #7
              Trodde inte heller att det skulle fungera med kopparbarber men blev tipsad av en handlare som ansåg att de flesta barber är snälla men har fått ett dåligt rykte pga elaka barber tex tigerbaben. Jag hade då ett akvarium på 200l med mosaikgurami, en kamphane & 20 kopparbarber. Jag hade det så under ca ett halvår innan jag beslöt mig för att sälja akvariet med fiskar & köpa ett större.

              Mvh /Anna Karlsson, Braås
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

              Kommentar

              Arbetssätt...