Blanda guramisorter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gardener
    • October 2004
    • 136

    Blanda guramisorter?

    Någon som vet om gurami är snälla mot ANDRA guramiarter eller om de hävdar revir även mot dem? Funderar på om man kan ha en salig guramiblandning....
  • FinaFisken
    • March 2004
    • 184

    #2
    jag har blandade guramis .. jag har en guld och en marmor.. har även haft en månskens också.. det har funkat super..
    =)

    Kommentar

    • Fija

      #3
      Jag har samma fråga men ingen som svarar... Om man har två marmorgurami, två honor och två guldgurami, hane och hona, kommer då guldguramihanen att jaga efter även marmorhonorna? Eller håller de sig till sin egen färg?

      mvh

      // Fija

      Kommentar

      • Ciccipicki
        • December 2004
        • 42

        #4
        Mina guramisar är väldigt nya och inte så stora än att man vet säkert deras kön. men jag har två marmor och två mosaik och dom följer bara varandra hela tiden, alltså 2 och 2. Så dom vet verkligen vilken artfrände dom är. men däremot i min pappas akvarium så var det en ensam guldgurami kvar och då köpte vi 4 blåguramisar och då simmade alla fem tillsammans. men man såg aldrig någon lek mellan dom.
        MVH Cicci
        Guramisar é enna fina!
        Bilder på mitt akvarium: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=17411

        Kommentar

        • ICEBOX
          • April 2004
          • 150

          #5
          Guld- och marmorgurami är avelsformer av blå gurami - de är i grunden samma art ("trichogaster trichopterus").
          Så jag antar att det inte finns något biologiskt som kan hindra lek formerna emellan...
          375 liter med 30-talet citrontetror, ett ancistruspar samt 15 ancistrusyngel, snart en grupp Ap. borellii och hantlar http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=330639

          Kommentar

          • NaObie
            • December 2003
            • 126

            #6
            Jag har blå o guldguramis i samma kar.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=145638

            Kommentar

            • Quartex
              • November 2003
              • 539

              #7
              Hepp!
              Jag har blå-, guld-, mosaik- och dvärg guramisar i ett 240 kar utan problem. Har heller aldrig märkt att de gjort några försök att leka med andra guramisar, allts t.ex. en blå och en guld gurami, utan de enda som lekt i det karet har varit guld guramisarna och de lekte med varandra......

              //Jesper
              To boldly go where no fish gone before!

              Kommentar

              • ÅsaK
                • December 2004
                • 15

                #8
                Ursprungligen postat av Quartex
                Jag har blå-, guld-, mosaik- och dvärg guramisar i ett 240 kar utan problem.
                Hur funkar det ihop med andra fiskar? Har tänkt köpa guramis och vill gärna ha 2-3 olika sorter. Mitt akvarie är på 220 l och jag har mollys, svärdbärare och platys.

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Mina egna erfarenheter av Guld, Blå och Mosaikgurami tillsammans med div. Barb-arter har bara varit goda.
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • Sissi
                    • January 2005
                    • 83

                    #10
                    Jag har 2 mosaikhonor och 2 blågurami hanne o hona, Jag tycker de funkar bra, förutom att den blå hannen e lite sur på allt och alla, men han är nog bara sån... Annars rekomenderar jag varmt dessa fiskar!! Jättemysiga att titta på och annars väldigt fredliga fiskar!!.....

                    Det finns ett litet ord, för lite använt på vår jord. Det stillar smärta, det lindrar gråt. Det lilla ordet är förlåt.

                    Kommentar

                    • Jocki
                      • January 2005
                      • 36

                      #11
                      Jag funderar på guramin...
                      Ge tips för jag ska starta ett 200-liters kar idag...

                      Kommentar

                      Arbetssätt...