Yngelakvariumet är smutsigt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Legolas
    • April 2003
    • 107

    Yngelakvariumet är smutsigt!

    Jag har för högst en vecka sedan fått flera kamfiskyngel. men nu är det så att hanen smutsade ner så mycket i yngelakvariumet innan han ens lekte med honan. Så nu är det väldigt smutsigt. Det ligger mycket skit på bottnen och även ganska mycket matrester. Hur ska jag göra? Ska jag försöka rengöra det även när ynglen är så små eller är det ingen större fara att det är skitigt ett tag?
    54L: 1 algätare, massor med guppy, 2kopparbarbar
    54L: 1 Kampfiskhane, 1 algätare, 6 guppyhonor
    32L: 1 Eldbukssalamander (Jack Sparrow)


    1 katt (Cello)
    2 kaniner (Arez och
    Callisto)
    1 Hund (Xelda)
    5 Hönor och 1 tupp
    www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702
  • uffe
    • January 2002
    • 865

    #2
    ta en vanlig syreslang & bottensug försiktigt med den,sen fyller du på med nytt vatten,på det viset så får du även det jätteviktiga delvattenbytet gjort.
    // Uffe

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      #3
      Och om smutsen redan fstnat lite så kan man ta lite filtervadd i en tuss och försiktigt stryka loss smutsen med, vänta en stund så att allt som virvlade upp lagt sig och sen försiktigt bottensuga med en luftslang precis som Uffe skrev.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • imported_n/a
        • December 2004
        • 80

        #4
        Ha en bottenfilter så den renar automatisk själv
        <font color="limegreen"><font face="Comic Sans MS">Jag har haft Kampfisk och Slöjsjärtar. Har inga fiskar nu.
        Men jag är duktig på fiskar att hjälpa er =)</font id="limegreen"></font id="Comic Sans MS">

        <font size="4"><center><font color="red"><font face="Georgia"> God Jul & Gott Nytt År </font id="Georgia"></font id="red"></center></font id="size4">

        Kommentar

        • Legolas
          • April 2003
          • 107

          #5
          hur fungerar bottenfilter? Sugs inte ynglen i det?
          54L: 1 algätare, massor med guppy, 2kopparbarbar
          54L: 1 Kampfiskhane, 1 algätare, 6 guppyhonor
          32L: 1 Eldbukssalamander (Jack Sparrow)


          1 katt (Cello)
          2 kaniner (Arez och
          Callisto)
          1 Hund (Xelda)
          5 Hönor och 1 tupp
          www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            #6
            Nja, bottenfilter är det inte så många som använder nu för tiden. Det ska ligga under gruset och kopplas till ett pumphuvud.
            Däremot använder många ett litet skumgummifilter som drivs av en luftpump. Det håller vattnet bra mycket fräschare, men man måste göra små vattenbyten ofta ändå förstås. Det funkar bra i yngelkar, man brukar inte ha grus/sand i såna kar i början när det är mycket yngel på liten plats eftersom dom grisar ner så mycket för man matar mycket. Det är bra mycket lättare att hålla rent utan bottenmatrial i yngelkar.
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • plyyp
              • August 2004
              • 80

              #7
              Om ynglena bara är en vecka gamla så är det väl inte full katastrof, GISSAR jag. (Lägg märke till gissar)
              Jag hade nog väntat en vecka till drygt, å sen röjt lite.. Då har ju ynglena växt lite till å därmed musklerna att simma undan rengöringen....
              Av egen erfarenhet vet jag nu att yngelakvariets utformad är värt många tankar innan man börjar para fiskarna där.. Växter, sand, pump m.m. är "nästan" viktigare än i ens vanliga akvarium..

              Kommentar

              • imported_n/a
                • December 2004
                • 80

                #8
                Bottenfilter är bra! Jag lovar
                <font color="limegreen"><font face="Comic Sans MS">Jag har haft Kampfisk och Slöjsjärtar. Har inga fiskar nu.
                Men jag är duktig på fiskar att hjälpa er =)</font id="limegreen"></font id="Comic Sans MS">

                <font size="4"><center><font color="red"><font face="Georgia"> God Jul & Gott Nytt År </font id="Georgia"></font id="red"></center></font id="size4">

                Kommentar

                • fredrikakesson
                  • November 2003
                  • 1363

                  #9
                  Lyssna inte på pellejönsen från södertälje (fiskälskare)han terroriserar alla trådar med sitt blaj
                  //Fredrik med risk för att få på skallen för det här inlägget

                  Kommentar

                  • Legolas
                    • April 2003
                    • 107

                    #10
                    JO jag har märkt det och har slutat bry mig om "-FiskÄlskare-" inlägg.
                    Jag har faktiskt planerat hur jag skulle ha lekakvariumet men eftersom dom är så små ynglen så gick det ju inte att ha pump och inte heller för hanens skumbo. dessutom så har jag ju inget grus och det är ju därför som det syns så mycket att det är skitigt.
                    54L: 1 algätare, massor med guppy, 2kopparbarbar
                    54L: 1 Kampfiskhane, 1 algätare, 6 guppyhonor
                    32L: 1 Eldbukssalamander (Jack Sparrow)


                    1 katt (Cello)
                    2 kaniner (Arez och
                    Callisto)
                    1 Hund (Xelda)
                    5 Hönor och 1 tupp
                    www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      #11
                      Samtidigt är det bra att det syns. Då ser man att man borde göra något åt det. Jag har hittat en liten ihålig plastpinne på ett skumgummifilter som blev över. Det är luftslangen som ska sitt där på. Den använder jag som ett stelt sugrör med en bit luftslang på. Då är det lätt att styra den över botten. Men som plyyp skrev så när ynglen är nästintill nyfödda kan man kanske vara lite försiktig. Men är det för guckigt så gör försiktiga vattenbyten i alla fall till en början med.
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • dgqlof
                        • November 2003
                        • 1344

                        #12
                        Man kan använda vatten från ett väl fungerande akvarium att fylla hos ynglen med, då kan man byta nästan allt vattnet på en gång utan att det märks på yngel.

                        Kommentar

                        • imported_n/a
                          • December 2004
                          • 80

                          #13
                          OBS! Lyssna inte på dom andra utan lyssna på mig! Jag är Fiskexpert och profs på all akvariefiskar.
                          <font color="limegreen"><font face="Comic Sans MS">Jag har haft Kampfisk och Slöjsjärtar. Har inga fiskar nu.
                          Men jag är duktig på fiskar att hjälpa er =)</font id="limegreen"></font id="Comic Sans MS">

                          <font size="4"><center><font color="red"><font face="Georgia"> God Jul & Gott Nytt År </font id="Georgia"></font id="red"></center></font id="size4">

                          Kommentar

                          Arbetssätt...