Vilka guramis?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • §Ika
    • July 2004
    • 34

    Vilka guramis?

    Jag har ett 90liters med 4 Black Mollys och en ancistrus.
    Nu till frågan: Är sugen på att skaffa läppguramis + någon annan guramisort, kanske mosaikgurami eller honungsgurami. De ska ju då gå ihop med Black Mollysarna också. Hur skulle det funka?

    Har sökt lite här på forumet och läst att det går bra att ha olika guramisorter men de ska då vara i olika storlekar. Vilka är isf bäst att ha?

    /Erika
  • §Ika
    • July 2004
    • 34

    #2
    Ingen som har några goda råd?

    Kommentar

    • Quartex
      • November 2003
      • 539

      #3
      De flesta guramisar skulle kunna passa i ett 90 liters, men du kan nog bara ha ett par däri, de blir ju cirka 10-12 cm som vuxna, väljer du dvärg gurami kan du kanske ha 3-4 st.

      //Jesper
      To boldly go where no fish gone before!

      Kommentar

      • Gardener
        • October 2004
        • 136

        #4
        Ta honungsgurami eller läppisar du. 8 cm som störst och inte särskilt bråkiga med varandra. Dvärgguramisar är så lea mot sina honor...jag gillar inte det. Jag har röda läppguramis (säljs som röds honumgsg..) de låtar alla andra vara ifred och är inte särskilt kaxiga mot varandra. Ta ett par är mitt förslag.

        Kommentar

        • §Ika
          • July 2004
          • 34

          #5
          Ok, så jag kan bara ha en guramisort? fast det är kanske bäst ändå, så det inte blir en massa bråk.
          Jag vill också ha röda läppguramis, dom är jättefina.

          Tack för svaren!
          /Erika

          Kommentar

          • Gardener
            • October 2004
            • 136

            #6
            Nej da, du kan ha olika sorter, men de BLIR rätt bråkiga när de ska leka. Mina läppguramisar är rätt snälla mot varandra men jag har ett större kar än du. Jag vet inte om det blir bråk mellan olika sorters gurami.

            Kommentar

            • §Ika
              • July 2004
              • 34

              #7
              okej, läppguramis blir det, men hur skulle det vara om jag skaffade några fjärilsciklider också?
              Jag har alltid velat ha det men jag vet ju att jag har ett ganska litet akvarium, och fjärilsciklider blir väl också ganska bråkiga när som ska leka?

              Det står mellan fjärilsciklider och någon annan guramisort, så skriv vad ni tror blir bäst!

              /Erika

              Kommentar

              • thorre
                • November 2004
                • 307

                #8
                Så här ser det ut hos mig.
                En marmorgurami och en guldgurami. De verkar trivas ihop.
                http://thorre.se/gallery/aquarium/akvarium0032?full=1
                thorre.se

                Kommentar

                • Gardener
                  • October 2004
                  • 136

                  #9
                  Jag har just försökt få hjälp med fjärilscikliderna...de bara dör för mej. SÅ frågar du mej är frågan enkel om du vill ha friska fiskar. Men ett fjärilspar och ett guramipar skulle säkert funka. Guramisarna är stora och trygga och verkar inte vara skraja för andra än varnadra...
                  De har liksom inte alls samma beteende de två arterna.

                  Kommentar

                  • §Ika
                    • July 2004
                    • 34

                    #10
                    Men måste man inte köpa ett gäng fjärilsciklider så dom senare ska kunna para ut sig?
                    Annars hade jag gärna bara köpt två par eller så.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...