Skulle en Kampfisk trivas med mina andra fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • thorre
    • November 2004
    • 307

    Skulle en Kampfisk trivas med mina andra fiskar?

    Hej,
    planerar att eventuellt inhandla en Siamesisk Kampfisk under dagen.

    Vill gärna ha era synpunkter på om den skulle trivas i mitt kar och vad de andra fiskar skulle tycka om den

    Har ett 200 liters kar med växter som har ett PH på ca 6 - 7 Temperaturen är ca 25 grader.

    Mina fiskar:
    21 st kardinaltetra
    1 st guldgurami
    1 st marmorgurami
    3 st siamesiska algätare
    1 st prickig bulldogmal L148
    15 st sebrafiskar
    2 st guppy hanar
    4 st guppy honor

    så ser karet ut: http://thorre.se/albums/aquarium/akvarium0028.jpg

    EDIT: la till guppysarna som jag hade glömt innan
    thorre.se
  • kevlargirl
    • May 2003
    • 205

    #2
    Kardinalerna kan vara smågrymma mot kampfiskens fenor och vara där å tugga. Men det kan ju vara värt att prova (se till så att det finns lite gömställen och flytväxter bara). Kanske skaffa en hona till honom på en gång så blir han inte så ensam är mitt tips. Annars ska det nog inte bli några problem med dina andra firrar. Lycka till!

    Kommentar

    • twistedfish
      • August 2003
      • 140

      #3
      Känns som du får väldigt mycket fiskar uppe vid ytan. Att kardinalerna skulle gå på kampfisken vet jag inte jag själv har aldrig haft sådana problem och jag har haft många kardinaler.
      220 l med Sorgmanteltetror, Svart fantomtetror, Kejsartetror, Rasbora hengeli, två botier, en mal som jag köpte som blå antennmal(har inte hittat den på senare tid) samt en annan mal som jag inte har hittat här på zoopet. Har nu även köpt två l-66 malar. Plus en del kejsartetra yngel

      Kommentar

      • thorre
        • November 2004
        • 307

        #4
        någon mer som har några synpunkter angående detta?
        Skulle vara tacksam för lite mer feedback innan jag handlar en kampfisk, vill ju att firrarna ska trivas tillsammans
        thorre.se

        Kommentar

        • mattias89
          • December 2003
          • 316

          #5
          kampfisken kan bli väldigt aggresiv mot guppyhannarna... pga deras stora fenor.
          Mvh Mattias Nordfeldt

          Kommentar

          • mange993
            • April 2004
            • 372

            #6
            jag har guppy ihop med min kampfisk och det funkar bra.
            Men det beror mycket på individens temprament.
            Jag skulle rekomendera ganska mycket växter så dom kan gömma sig.Sen har du ju ett ganska stort akvarium, jag har ca 80 liter

            Kommentar

            • imported_n/a
              • December 2004
              • 80

              #7
              Nej, Kampfisken skulle inte passa med dessa fiskar du angav för de skulle bita på fenorna och bråka.
              <font color="limegreen"><font face="Comic Sans MS">Jag har haft Kampfisk och Slöjsjärtar. Har inga fiskar nu.
              Men jag är duktig på fiskar att hjälpa er =)</font id="limegreen"></font id="Comic Sans MS">

              <font size="4"><center><font color="red"><font face="Georgia"> God Jul & Gott Nytt År </font id="Georgia"></font id="red"></center></font id="size4">

              Kommentar

              • thorre
                • November 2004
                • 307

                #8
                Ursprungligen skickat av -FiskÄlskare-
                Nej, Kampfisken skulle inte passa med dessa fiskar du angav för de skulle bita på fenorna och bråka.
                Med tanke på dina andra inlägg här på forumet så tar jag dina tips med en nypa salt.
                thorre.se

                Kommentar

                • vega
                  • July 2004
                  • 90

                  #9
                  Som ngn tidigare skrivit så har ju guppys stora fenor, som kampfisken kan se som ett hot. Däremot finns det flera som får det att fungera bra. Det är upp till dig om du tycker att det är värt att testa eller ej. Personligen skulle jag aldrig ha guppys och kampfisk i samma kar.

                  Jag vet inte om det skulle hjälpa att köpa ca tre honor till kampfisken, så kanske han håller sig upptagen med dom istället. Men köp inte en ensam hona till honom, för då blir hon trakasserad och stressad. Men jag är verkligen ingen expert, så hör med fler innan du bestämmer dig - det är mitt råd.

                  Kommentar

                  • Marie J
                    • January 2004
                    • 10616

                    #10
                    Jag har haft kampisar med neoner, molly, platy, svärdbärare och guppy mm och har aldrig haft några problem. I ett mindre kar så kan neonerna vara lite tykna och nafsa i fenorna men för mig har det varit väldigt lite. Jag har aldrig haft en kampis som varit stygg mot de andra arterna men däremot har jag haft problem mellan kampisar i småkaren. Med småkar menar jag mindre än 60 liter.

                    Fiskar är ju individer så det är väl från individ till individ hur dom är i psyket.

                    Hade jag varit du så hade jag vågat satsat på det i ditt 200 l kar.
                    /Marie.

                    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                    Kommentar

                    • thorre
                      • November 2004
                      • 307

                      #11
                      tack för era svar. Jag bestämde mig för att inte inhandla in kampfisk.
                      Däremot så har kardinalerna fått tillökning. Har nu ett stimm på 40 st. Mycket rogivande att titta på de små liven.

                      Edit: TypO
                      thorre.se

                      Kommentar

                      • Marie J
                        • January 2004
                        • 10616

                        #12
                        Menar du att du fått yngel på kardinalerna så vill jag säga ett stort grattis!
                        /Marie.

                        Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                        En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                        Kommentar

                        Arbetssätt...