Flyttat skumbo med rom...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kevlargirl
    • May 2003
    • 205

    Flyttat skumbo med rom...

    Har nyss räddat ett kampfiskskumbo från att gå sönder och få rommen uppäten. La detta i en plastbunke som jag har en plastskiva över. Kommer äggen överleva utan nån extra värme etc? Hur ska jag göra?
    Tack för svar och trevlig helg på er.
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Beror på hur varmt du har det i rummet.
    Om det är ganska kallt kan du öka värmen genom att rikta en lampa mot bunken.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • kevlargirl
      • May 2003
      • 205

      #3
      Kan tillägga att jag nu har en liten skrivbordslampa över "täckglaset" på bunken. Nån annan som har erfarenheter av detta ämne?

      Kommentar

      • kevlargirl
        • May 2003
        • 205

        #4
        Nu har äggen kläckts! Ska man flytta över dom till en yngelkasse till föräldrarnas burk direkt?

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Om du flyttar tillbaka dem till föräldrarna så kan de betraktas som mat av föräldrarna. I så fall vore det bättre att hannen fått ta hand om äggen hela tiden.
          Det bästa är om de får en egen yngelburk att växa upp i. Gärna med mycket växter. Utfodra med exvis Liquifry 1.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • kevlargirl
            • May 2003
            • 205

            #6
            Jo jag menade i en yngelburk i akvariet med de vuxna kampfiskarna. Men är det verkligen så att hanen inte äter upp sin avkomma men honan gör det? Isåfall flyttar jag ju bara honan nästa gång...

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Ja, det är ISF bättre att flytta ut honan.
              Och hannen bör avlägsnas när ynglen börjar bli frisimmande (eller att man tar ut ynglen då) för vid den tidåunkten blir han ointresserad av fortsatt yngelvård.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              Arbetssätt...