Kampfisk eller gurami par

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nikki
    • May 2004
    • 224

    Kampfisk eller gurami par

    Hejsan!

    Jag är lite sugen på att skaffa mig ett kampfisk par eller gurami par till mitt akvarie. Skulle det funka med dessa fiskar:
    Khuuli ålar, platy, Laetacara dorsigera, ancistrus , kardinaler och små siameser?? Det jag mest funderar över är om någon utav dessa skulle ge sig på tex kampfiskarnas fenor ell liknande?
    Katti
  • nikki
    • May 2004
    • 224

    #2
    Ingen som vet??
    Katti

    Kommentar

    • Ron
      • October 2004
      • 50

      #3
      Jag tycker det beror mycket på akvariets storlek, inredning och växtlighet. Är akvariet på minst 100 liter, och du har ganska mycket växter uppe vid ytan tycker jag att det är snyggt med ett par -eller ett trio- dvärggurami. En kampfisk skulle kunne gå am akvariet är något mindre, gissningsvis.
      Allt detta under förutsättning att temperaturen är lagom för labyrintfiskar.
      Ärligt talat vet jag inte vad Laetacara dorsigera är för något.
      mvh Ron
      Ron

      Kommentar

      • Quartex
        • November 2003
        • 539

        #4
        Jag hade utan att tveka tagit gurami, mycket fin fisk för billig peng! Finns enormt många vackra varianter att välja melllan....

        //Jesper
        To boldly go where no fish gone before!

        Kommentar

        • nikki
          • May 2004
          • 224

          #5
          Hej!

          Laetacara dorsigera kallas även för Aequidens Dorsigerus och är en liten ciklid. Akvariet är på 160 liter och håller ca 25 grader fast jag kan nog ha kanske 1 eller kanske 2 grader varmare. Jag har faktiskt inte kollat upp hur många grader guramisar eller kampfiskar vill ha men jag ska göra det nu, , men som sagt var jag var mest ute efter ifall det är någon utav mina nuvarande fiskar som kan tänkas vara elak med någon antingen guramisarna eller kampfiskarna??
          Katti

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            #6
            Hej Nikki!
            Jag har haft min kampfisk ihop med dorsiger och det var INGEN lyckad kombination! Kampfisken är alldeles för "mesig" ihop med dem. På två dagar hade hanens fenor blivit fullständigt förstörda av dorsigerna. Dvärggurami är också lite för "mesiga" ihop med dorsiger, de vill ha det lugnt och rofyllt och fixar inte stressen från aggressivare fiskar enligt mig och de fiskar jag haft, blir de stressade drar de lätt på sig sjukdomar. Större gurami, trichogastersorterna, har klarat sig bra däremot.
            Mvh / Maria
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            • nikki
              • May 2004
              • 224

              #7
              Där ser man, och jag som ansåg dorsigererna som "lugna fiskar" det enda jag har märkt av är att hanen blir väldigt mörk vid matdags om jag ger dom något speciellt, som tex en gång när jag gav ancistrusarna gurka, min ancistrus hane kör iväg alla som kommer i närheten av hans mat, men det brydde sig inte dorsiger hanen om , han blev jättesvart och fortsatte att komma fram till gurkan och ta sig några smakbitar. Jaa, det var ju tråkigt då kanske jag får ge upp tanken på gurami eller kampfisk
              Katti

              Kommentar

              Arbetssätt...