Yngel på dvärggurami idag! Vilken mat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marit
    • September 2004
    • 244

    Yngel på dvärggurami idag! Vilken mat?

    Hej å hå!
    Mina dvärgguramisar har fått tillökning idag... Hur länge lever ynglen på gulesäcken? Och vad ska dom få sen? Finns något färdigt foder att köpa?
    *ruggit så små dom är förresten*
    Har nu både mor och far i samma akvarium tillsammans med ynglen (för jag trodde inte dom hade lekt)... Ska jag ta bort dom eller kan dom vara kvar? Läste nånstans att hannen inte gör ynglen nåt, men honan då?
    Tacksam för svar!/Marit
    105 liter blandad kompott, mest levandefödare....
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #2

    Om dom simmar fritt så ta bort båda!

    Om några fortfarande bor i skummet eller i ytspänningen så låt hanen vara kvar och ta bort honan.

    De lever några dagar på gulesäcken och klarar sig sedan hyggligt på diverse skräp dom hittar men stödmata gärna med krossat kokt äggula !

    Pyttelite då förstås !
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • Poseidon
      • February 2003
      • 1255

      #3
      ...eller varför inte...liquiFry tror jag att det heter, det finns två typer. En för stora yngel typ levandefödares ungar å så en för äggläggande firrar...
      När jag odlade Guramis använde jag som första mat toffeldjur, å sedan micromaskar blandat med artemia...
      Lyka till ;-)
      Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
      Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

      Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
      www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

      Kommentar

      • Marit
        • September 2004
        • 244

        #4
        satt å tittade på ynglen nu, även om jag får anstränga mig för att se några, innan man helt plötsligt få se hur många som helst (när ögonen ställt in sig). Ynglen står helt tvärstill hela tiden. Jag trodde att dom skulle fara omkring som typ svärdbäraryngel.... Mamma och pappa är fortfarande kvar, för jag vet inte va jag ska göra av dom!?
        Ska köpa Liqifry (eller hur det nu stavas) så fort affärerna öppnar idag.
        jag har gott om växter i karet, ett vattendjup på kanske 18 cm.... ingen pump eller filter, 28 grader i vattnet... Kan jag lyckas klara några ändå tror ni, eller är föräldrarna väldigt mordiska? Hannen jagar honan väldigt mycket idag, det har han inte gjort förut (därför jag trodde att leken misslyckats). Funderar på att flytta henne till ett kar där jag har 1+1 dvärggurami. Borde funka, eller vad tror ni? Karet är dock så litet så jag vill inte flytta hannen dit.
        105 liter blandad kompott, mest levandefödare....

        Kommentar

        • Quartex
          • November 2003
          • 539

          #5
          Grattis till tillökningen!

          Jag har odlat gurami en längre tid och alltid bara gett smulat flingfoder. Tycker äggula osv smutsar ned vattnet för mycket, men det är väl mycket tycke och smak som avgör, de äter det de får helt enkelt, mycket enkel fisk att driva upp yngel från. Har någongång provat ge dem nykläckt artemia, men sen återgått till endast flinfoder då det är klart lättast....

          //Jesper
          To boldly go where no fish gone before!

          Kommentar

          • Marit
            • September 2004
            • 244

            #6
            Tack för tipsen!
            Har ju flingfoder hemma såklart, men frågan är när jag ska börja ge dom? Såg dom för första gången igår, men dom är frisimmande, så jag funderar om dom är lite äldre än så. Hur länge tar det från kläckning till frisimmande?
            Har aldrig haft Gurami förut, och det skulle vara kul om det överlevde några yngel faktiskt.
            Har iaf bestämt mig för att ta bort honan, för hannen är INTE snäll mot henne nu. Hon stressas väl ihjäl snart om jag inte gör det.
            MEN, jag börja få brist på akvarium nu! =)
            105 liter blandad kompott, mest levandefödare....

            Kommentar

            • mats m
              • September 2002
              • 515

              #7
              Hej.
              Dessa små yngel skall ha infusorier som första foder annars är dödligheten stor.En bit kålrot(hö,bananskal) läggs i lite vatten och får dra en dag(spara),av detta ges 1 cm3.per liter vatten.
              MVH Mats
              http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                #8
                Om du får ynglen att växa till sig lite så börjar dom äta varandra. Dom växer ojämnt och dom större käkar upp dom mindre. Dom största blir då kvar. Det är bra att du har mycket växter.
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • Marit
                  • September 2004
                  • 244

                  #9
                  Ynglen är nu sju dar gamla (iaf sen dom blev frisimmande) och bor utan sina föräldrar i mitt 45 liters. Har ingen teknisk utrustning utom värmare, och tempen är 28 grader. Matar med Liquifry och dom jag ser har växt otroligt mycket.
                  Hur länge ska jag låta vara utan pump/filtrering? Vattnet börjar ju se lite guckigt ut nu tycker jag. Det enda jag har gjort är att jag har fyllt på vatten 1 gg, för att ersätta avdunstningen.
                  Vad tror ni?
                  /Marit
                  105 liter blandad kompott, mest levandefödare....

                  Kommentar

                  • Quartex
                    • November 2003
                    • 539

                    #10
                    Ursprungligen skickat av mats m
                    Hej.
                    Dessa små yngel skall ha infusorier som första foder annars är dödligheten stor.En bit kålrot(hö,bananskal) läggs i lite vatten och får dra en dag(spara),av detta ges 1 cm3.per liter vatten.
                    MVH Mats
                    Hög dödlighet kan jag inte hålla med om, har drivit upp ett antal gurami kullar, endast på krossat flingfoder. Varje kul i sig bestått av 100-150 sålda fiskar. Så om dödligheten skulle vara större för att jag ger flingfoder, då undrar jag hur stora kullar du brukar få till att överleva till säljbar storlek?

                    //Jesper
                    To boldly go where no fish gone before!

                    Kommentar

                    • Quartex
                      • November 2003
                      • 539

                      #11
                      Ursprungligen skickat av Marit
                      Ynglen är nu sju dar gamla (iaf sen dom blev frisimmande) och bor utan sina föräldrar i mitt 45 liters. Har ingen teknisk utrustning utom värmare, och tempen är 28 grader. Matar med Liquifry och dom jag ser har växt otroligt mycket.
                      Hur länge ska jag låta vara utan pump/filtrering? Vattnet börjar ju se lite guckigt ut nu tycker jag. Det enda jag har gjort är att jag har fyllt på vatten 1 gg, för att ersätta avdunstningen.
                      Vad tror ni?
                      /Marit
                      Jag brukar byta första gången efter ca 8-10 dagar ca 30% av vattnet. Men sätt redan nu in ett luftdrivet skumfilter. Mata hellre lite och ofta än mycket och sällan. Sen byter du ca 30% var 10 dag. Funkar mycket bra.


                      //Jesper
                      To boldly go where no fish gone before!

                      Kommentar

                      • Marit
                        • September 2004
                        • 244

                        #12
                        Nu kommer jag med en dum fråga, men vad är ett luftdrivet skumfilter? Hur funkar det och var hittar man såna, samt hur mycket kostar dom?
                        105 liter blandad kompott, mest levandefödare....

                        Kommentar

                        • Tropfrog
                          • October 2002
                          • 8078

                          #13
                          Du behöver en luftpump, slang och filter. Fråga i butiken dom vet vad det är när du säger "luftdrivet skummgummifilter". Principen är att en strid luftström drar med sig vatten genom ett filter.
                          MVH
                          Magnus
                          min zoon

                          Kommentar

                          • mats m
                            • September 2002
                            • 515

                            #14
                            Hej Jesper.
                            När jag odlade gurami på 70 talet fick jag bäst resultat med inf. än liquid och torrfoder den första veckan.Det gällde honungsg. och dvärgg.Kullar på ett par hundra var inget ovanligt och dödligheten var nästan noll.
                            MVH Mats
                            http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                            Kommentar

                            • Quartex
                              • November 2003
                              • 539

                              #15
                              Ursprungligen skickat av mats m
                              Hej Jesper.
                              När jag odlade gurami på 70 talet fick jag bäst resultat med inf. än liquid och torrfoder den första veckan.Det gällde honungsg. och dvärg. Kullar på ett par hundra var inget ovanligt och dödligheten var nästan noll.
                              MVH Mats
                              Oki, jag har inte varit sådär grymt noga när jag jort mina vattenbyten och så, de har alltid följt med yngel. Har inte tagit till vara på dem, för kullarna har ändå blivit nästan "för stora" för att vara praktiskt hanterbara. Men det kul att höra att de kan få så stora kullar iaf! Menade inget negativt blev bara lite överraskad av ditt inlägg

                              Mvh Jesper
                              To boldly go where no fish gone before!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...