Min galna kampfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hal9k
    • November 2004
    • 2

    Min galna kampfisk


    Jag måste berätta om min galna kampfisk.

    Det hela började med att vi hittade det akvarium på 12 liter som min fru hade haft som barn. Eftersom vi själva har en 2,5 åring, tyckte jag att det kunde vara en bra ide att sparka igång akvariet för hennes skull (samt min egen).

    Jag testade att silikon, lampa mm var fungerande och åkte sedan till närmaste butik.
    Efter att ha gjort alla nybörjarmissar började jag få ordning på levnadsmiljön och den Black Molly som inte avlidit fick sällskap av en ny samt en Kampfiskhanne.
    Så här i efterhand önskar jag att vi låtit denna konstalation vara, men icke!
    Klart att Kampfiskhannen ska ha en hona att leka med.
    Vi köpte en.
    Denna hona började genast attackera allt som rörde sig i akvariet.
    Mollysarna hann undan men den stackars Kampfiskhannen åkte på enormt med stryk.
    Jag räddade situationen genom att överföra honan till en vas för vidare transport tillbaka till butiken några dagar senare. Väl i butiken konstaterades det att det "förmodligen rörde sig om en ung hanne" därav aggressiviteten. Jag fick byta mot en ny hona.
    Hemma igen hade Kampfiskhannen visat på en rent otrolig tillfrisknad. Han hade läkt bra och började se riktigt ståtlig ut igen. Dags att introducera lite kvinnlig fägring tyckte jag, i med honan och allt frid och fröjd.
    En dryg vecka senare var han död.
    Och denna "hona" var lika aggressiv som sin syster/bror varit tidigare.
    (de som såg "Den där Miriam" på TV kanske förstår mina svårigheter)
    Jag vet fortfarande inte om det var honor eller hanar.
    Hon utvecklade en ganska fin färgprakt men inga slöjfenor innan hon tog sitt liv.
    Ja du läste rätt.
    Mina Mollys hann hela tiden undan och kanske var det på grund av att hon/han inte fick utlopp för sin blodtörst som hon valde att HOPPA ut ur det hål som den avfasade glasskivan lämnar i hörnet. EN CENTIMETER STORT!!
    Tre gånger hittade vi han/henne sprattlande på golvet och lyckades få ner henne igen,
    ( det var de enda stunderna hon tog det lugnt, ett dygn efter rymningarna var hon sitt vanliga jag igen)
    Den fjärde och sista gången hon/han rymde var i fredags kväll, för i lördags morse var där endast ett stenhård, torkat kamplik på golvet och två ensamma Mollys i karet.

    Den hade lyckats med att ta sitt liv.
    Någon som varit med om något liknande?

    Andreas


    --
  • Nightmist
    • November 2004
    • 32

    #2
    det där det lät som en..ehh..levnadsglas fisk .
    jag har haft två "sugproppar" som jag kallar dom, vet inte vad dom heter egentligen. Brunaktig mal med 'sugpropp' - och båda två har tagit livet av sej på samma sätt. dom har levt å mått bra i ungefär två veckor vardera och sen när man kollar i akvariet på morgonen har den största stenen på nåt mystiskt vid flyttat sig från sin plats och lämnat släpspår i gruset för att krossa malen mot akvarieglaset...ehh..hur i himla friden går en sån sak till? stenen är ju riktigt stor å jag kan egentligen inte föreställa mej att den skulle ha sugit fast sig och backat med stenen mot glaset, men det verkar ju vara det enda rimlig. fiskar med oanade reservkrafter.
    har sedan dess undvikit att skaffa fler såna
    *blubb*

    Kommentar

    • Mini_agge
      • May 2004
      • 165

      #3
      Ojoj vilka underliga händelser, stackars fiskar, dom måste varit deppade. Min kamphona tog också självmord, men hon dog på första försöket...
      ASTA =)






      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=182580

      Kommentar

      • jenniee
        • December 2004
        • 18

        #4
        självmord?? jag tror inte fiskarna "tänkte" på vad dom gjorde vår förra guldfiskar hoppade också ur men efter vi la idom igen gjorde dom aldrig mer det. kan fiskar tänka på det sättet??
        ju mer jag får svar på ju mer måste jag fråga

        Kommentar

        • imported_n/a
          • December 2004
          • 80

          #5
          <font color="blue">Blanda då inte vilka fiskar som helst med Kampfiskar!</font id="blue">
          <font color="limegreen"><font face="Comic Sans MS">Jag har haft Kampfisk och Slöjsjärtar. Har inga fiskar nu.
          Men jag är duktig på fiskar att hjälpa er =)</font id="limegreen"></font id="Comic Sans MS">

          <font size="4"><center><font color="red"><font face="Georgia"> God Jul & Gott Nytt År </font id="Georgia"></font id="red"></center></font id="size4">

          Kommentar

          • frida
            • December 2004
            • 12

            #6
            Jag hade också en galen kampfisk,fast en hane.Den för sökte döda mina platys och lyckades!En platy blev så stressad när kampfisken anföl att den dog!Min kampfisk tog inte självmord utan dog av en sjukdom.

            Kommentar

            • plyyp
              • August 2004
              • 80

              #7
              Yepp... När jag matade nere i vänstra hörnet lyckades en av honorna att göra en U-sväng eller kanske en C-sväng och hamnade sprattlandes uppepå glaset..
              Inget verkar vara omöjligt

              Kommentar

              Arbetssätt...