Att lugna dvärgguramier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JohannesBengtsson
    • October 2004
    • 17

    Att lugna dvärgguramier

    Jag tror att mina två dvärgguramier drabbats av hudgrumlingsparasiter. Ska försöka kurera dem efter de tips som funnits på forumet här tidigare.

    Men orsaken till deras sjukdom är väl antagligen stress? Jag vill därför försöka fixa till en lite bättre miljö för dem. Har höjt temperaturen lite och dragit ner pumpen lite. Men vad ska jag satsa på härnäst?

    Har skaffat akvariet nyligen. Det är på 70 liter och är inrett med en ganska stor lavasten, en ganska stor rot, cirka 20 vattenpest-"strån" och fyra plantor av några andra mindre växter. Akvariets bägge långsidor är öppna mot rummet. Endast en kortsida står emot väggen. De andra fiskarna som bor där är en siamesisk algätare och en segelfenspleco. (Även plecon kan vara drabbad av hudgrumling. Den har ett par små ljusare fält på ena sidan. Men jag är väldigt osäker.)

    Vattenvärdena ska enligt ett test jag har skaffat vara bra.

    Det bästa vore väl att ösa på med en del växter till, något mer till inredningen och en bakgrund. Kanske något mer också? Läste i sjukdomsavdelningen att dvärgguramier vill äta cyclops och att detta verkade vara något som minskade stress för dem. Men jag har inte råd att skaffa allt på en gång. Vad ska jag prioritera?
    Dina fiskar vill att vi ska ha en folkomröstning om EU:s konstitution!
Arbetssätt...