Röd honungsgurami?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gardener
    • October 2004
    • 136

Röd honungsgurami?

Hej!
    Håller på att utvärdera akvariehandlare i sthlms området. Rätt intressant vad mankan få sig till livs. Typ att silarräkor är samma som amanoräkor, att det inte finns skruvvalisneria att få tag på etc...;-)

Jag har nystartat med akvarium alltså springer jag och letar fisk.

Idag inhandlade jag tvenne "röda honungsguramisar".... hittar dem inte i fiskdatabasen, frågar därför finns sådana? Vilken skillnad borde det vara på hona och hane? Butikägaren tittade knappt efter vilka hon fångade;-) Men vackra är de.

• MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

om det var dom röda h.gurami som jag köpte så blir dom ca 7-8 cm stora...
    skillnad i färg & form skiljer hona/hane.
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

Nunc Est Bibendum

Kommentar

• Lenmar
      • February 2004
      • 6154

Jag har sett att en del affärer har sålt röda läppgurami som röda honungsgurami. Köpte ett par i vintras men ojsan vad de växte sig stora. Visade sig att de i själva verket var röda läppgurami. Kanske inte alls samma som du har köpt. Man ser det lättast på analfenan som hos läppgurami är lite mer rund än hos honungsgurami och ryggfenan (om det är en hane) kan vara mer utdragen. Behöver inte alls vara så här i ditt fall men jag retar ihjäl mig på alla affärer som saluför dem som röda honungsgurami när de i själva verket är en helt annan sort som blir bra mycket större än honungsgurami. Kolla in artbeskrivningen för läppgurami, där finns en röd variant.
      http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_mer_bilder.asp?NR=236
      Mvh //Maria
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

Kommentar

• Gardener
        • October 2004
        • 136

Hmmm
        Är inte lika jämt fargade som läppguramisarna, och har inga utdragna ryggfenor... det kanske är röda honungsar i alla fall, men paret är identiska, gissar att det är två gossar jag har fått hem då, fin färg och mycket rygg och bukfena med långa spröt...98 spänn paret?;-) Snyggt par. (de får bara köpa hona/hane parvis från grossist sa hon i butiken, därför säljer de dem bara parvis också. Samma affär som påstod att amanoräkor var samma art som filtrerarräkor.

Bild på honan? Någon?

Alltså, på ett sånt här forum borde man kunna påverka handeln genom att berätta vilka som tvärljuger och vilka som inte vet vad de säljer.
        Finns det en sådan tråd eller ska vi inte nämna namn? Jag har sett den kommentaren i andra trådar....

Kommentar

• Mazi
          • January 2004
          • 868

Jag tror att jag har såna, men jag köpte dem under namnet Rubingurami. Könsskillnaden är väl som hos alla andra guramis: hanens ryggfena är längre och spetsigare.

MVH Mazi

Kommentar

• MagicFingers
            • November 2003
            • 3136

ah just det...
            mitt "par" är nu dött.. plockade ut "honan" igår morse...
            hanen dog för 5 mån sedan... honan blev... dryga året iaf..

priset.. 4st för 100:-, men jag köpte 2 gula honungsgurami osså, och dom é tvärsmå och jättesöta!... tycker min flickvän... jag é mer en scalare kille....
            Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

Nunc Est Bibendum

Kommentar

Arbetssätt...