Konstiga honungsguramis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cleo85
    • August 2003
    • 5

    Konstiga honungsguramis

    <font color="red"></font id="red">Jag har nu haft H-guramis i ett år ca och honan har böjat anta hanens färger efter att akvariet har varit tänt i två timmar är det för att de leker eller något annat för jag tror att hon inte mår riktigt bra av det..... Jag tycker så mycker om dom små liven. Är jätte tacksam för hjälp....Cleo85
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    #2
    Jag förstår inte din fråga riktigt. Säger du att honan antar samma färger som hanen när akvariet varit tänt i två timmar? Är det att hon ser ut som hanen som är problemet? Hon kanske rent av är en han? Det kan ju vara så att den andre hanen är dominant och att den andra/andre är underlägsen och därför inte färgar ut. Är den underlägsen så kan det vara så att dn drar sig undan och inte vill vara "i vägen". Om det nu var detta som var din fråga.

    Mvh / Maria
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • Cleo85
      • August 2003
      • 5

      #3
      Jag kan säga med 100% säkerhet att det är en av varje kön... Men jag har verkligen ingen aning om vad jag ska göra....

      Kommentar

      • Morellen
        • November 2003
        • 4349

        #4
        Vad är det som gör dig så säker på att de är en av varje kön? Av fem honungsguramis jag köpte färgade fyra ut och visade sig vara hanar när de fick gott om plats.
        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

        "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
        (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

        Kommentar

        • mohlin
          • January 2004
          • 1487

          #5
          Samma här morellen! Jag köpte 4 honor och 2 hannar, som sedan visade sig vara 5 hannar och en hona....Och vi var ändå tre personer som stod och var fullt övertygade om könen i butiken!
          Men det är en dam med fart i och hon håller killarna på plats! En hanne är "alfa-hanne" och är skitsnygg, men de andra har färgat ut fint de också. Jag tror nog att Cleo fått två killar.

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            #6
            Vad är det som gör dig så säker Cleo? Min hane ser ut precis som en hona när han blir skrämd. I affären stod jag och försäljare och väntade i ca 30 minuter på att han skulle visa minsta "hane-tendens". Min hona däremot har ALDRIG någonsin färgat ut som hane. Tror på Mohlins teori om alfahane. Nästan säker på att om du testade att lägga över din utfärgade hane i ett annat kar så tror jag att din hona nog färgar ut och blir en han. Tror väl till 99,9% säkerhet att det intye är fråga om nån sjukdom!
            Lycka till! //Maria
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            • Cleo85
              • August 2003
              • 5

              #7
              Anledningen till att jag är så säker är för att de har lekt men det kanske är något betende jag har missat. Ett tag varje morgon så var det ett litet skumbo i något hörne men det försvann snabbt för att brosans guppysar var för nyfikna. Det är anledningen till att jag är så säker på att det är en av varje. Men har jag fel så erkänner jag mig besegrad....

              Kommentar

              • Morellen
                • November 2003
                • 4349

                #8
                hanen kan göra skumbo även utan att ha någon hona.
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                Kommentar

                Arbetssätt...