Kampfisk med smak på livet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kampfisken
    • September 2003
    • 666

    Kampfisk med smak på livet!

    Den senaste månaden har min halvvuxna kampfiskhanes mage varit onormalt uppsvälld. Jag har försökt att skära ner portionerna med flingfoder till endast några få flingor om dagen, men hans mage har ändå varit mycket stor och jag har inte fattat varför. Idag har jag dock fått en förklaring: just nu mumsar han glatt på malarnas malpellets... Då akvariet är väldigt litet och jag bara har två små algätare (Otocinclus) samt en centimeterlång pansarmal, ger jag dessa bara ½ malpellets två gånger i veckan. Hur ska jag göra så att min kampfisk inte ska käka upp deras mat och svälla upp likt en fotboll? Då han är den enda fisken (förutom malarna) i akvariet kan jag ju liksom inte öka på med mera flingfoder för då kommer han att äta både det OCH malfodret, skippar jag malfodret får inte malarna tillräckligt med näring. Röda mygglarver undviker jag av hygieniska skäl. Kan någon snäll person komma med ett bra tips på hur jag ska göra? Undanber mig inlägg om att akvariet är litet tack, då detta inte har med ämnet att göra ;-)!
    Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.
  • mattias89
    • December 2003
    • 316

    #2
    Svarta mygglarver lr vita kan du mata med.... men kampfiskem kommer ju ändå att äta båda matsorterna... men det gör inget att han e tjock... han bara skiter lite mer
    Mvh Mattias Nordfeldt

    Kommentar

    • kampfisken
      • September 2003
      • 666

      #3
      Hum, ja förmodligen skulle han käka tills han spricker, så det hela rör sig ju om att få ner mängden energi/näring så han får en balanserad kost. Men han är inte bara tjock, han ser ut som en golfboll!!! Så fler tips vore på sin plats tack.
      Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

      Kommentar

      • kampfisken
        • September 2003
        • 666

        #4
        Någon?
        Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

        Kommentar

        • Qwerty
          • December 2003
          • 526

          #5
          ge han inte mat på en vecka...
          363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

          Kommentar

          • plyyp
            • August 2004
            • 80

            #6
            Hej!

            Har samma problem! Malarna får inte chansen att äta för kamphonorna å hanen är framme å käkar fort som attan.. Jag har testat allt! Att mata med båda sorterna samtidigt, i olika hörn av akvariet osv.
            Därav får inte malarna någon mat alls! Lösning som verkar funka.. De två malarna jag har nu ser fullt levande ut..

            Någon som har ett konkret tips?

            Kommentar

            • Qwerty
              • December 2003
              • 526

              #7
              Ursprungligen skickat av plyyp
              Hej!

              Har samma problem! Malarna får inte chansen att äta för kamphonorna å hanen är framme å käkar fort som attan.. Jag har testat allt! Att mata med båda sorterna samtidigt, i olika hörn av akvariet osv.
              Därav får inte malarna någon mat alls! Lösning som verkar funka.. De två malarna jag har nu ser fullt levande ut..

              Någon som har ett konkret tips?
              ge malarna mat på kvällen...
              363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

              Kommentar

              • kampfisken
                • September 2003
                • 666

                #8
                Qwerty: Det kanske skulle kunna funka. Ska testa det om några dagar.
                Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

                Kommentar

                • Qwerty
                  • December 2003
                  • 526

                  #9
                  ok brukar köra det me mina malawi matar dom sen uppehål så kommer dom i lek vet inte varfö men någon sa att den funkade
                  363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

                  Kommentar

                  • kampfisken
                    • September 2003
                    • 666

                    #10
                    Tack för alla svar ;-)
                    Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

                    Kommentar

                    • kirameki
                      • November 2004
                      • 18

                      #11
                      behöver du verkligen ge malarna mat? jag har aldrig gett min mal specialföda och han lever och mår prima fortfarande efter två år. han är ju förståss en ancistus, och dom är väl relativt okänsliga, men han är ändå ganska stor (ca 8-9 centimeter) och han lever på alger och rester av den vanliga fiskmaten.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...