Kampfiskhane äter inte...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Benjo
    • October 2002
    • 29

    Kampfiskhane äter inte...

    Min Kampfiskhane äter inte. Han går med sin hona och 20 kardinaltetra i ett 100-liters.
    Jag matar dom med flingfoder. Honan och kardinalerna vräker i sig men hannen verkar inte ens intresserad...
    Han har inte ätit nåt på 2 veckor nu, så det börjar bli illa...
    Varför?
    /Johan
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Mata med något gott istället.
    Söndersmulad räka till exempel eller bitar av musslor.
    Eller kanske håva upp levande foder ur någon lämplig damm
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • martal
      • May 2004
      • 618

      #3
      Hej
      Har en kampfisk som inte ätit på 1 vecka (ungefär) är mycket orolig men har upptäckt han "passar" sitt bo -skumbo.
      Finns däremot inga befruktade yngel!!!
      Har släppt in en hona varvid han genast kör bort henne och äter!!
      Kampfiskar "är svåra".
      Kommer aldrig mer att ha kampfiskar!1
      Dom är rent odrägliga med varandra:-(:
      Tyvärr eftersom dom är mycket vackra fiskar.
      PS Vet att dom klarar sig i flera veckor med lite mat!
      Dom äter så mycket dom vill!!
      Ha hopp MVH Marta

      Det här behöver du veta
      www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

      Kommentar

      • plizken
        • April 2004
        • 1293

        #4
        Kampfiskar är allt annat än svåra.. det finns inget som är svårt med att ha sådana.. Dom har lite speciella krav men inget av dessa är svårt att uppfylla.
        Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

        Kommentar

        • martal
          • May 2004
          • 618

          #5
          Plitzken!
          Jag har varit inne och läst inlägg även om jag inte velat svara
          men det det får stå för dig.
          Jag tycker att alla har rätt att ha sin åsikt
          Alla har vi våra erfarenheter.
          MVH Marta
          Det här behöver du veta
          www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

          Kommentar

          • plizken
            • April 2004
            • 1293

            #6
            Vad menar du?? Vad har du läst? Och framförallt vad är det som är så svårt med kampfisk.?

            En liten social fisk som har som enda krav att den får välja sin partner själv.. stillastående vatten och ingen som stör brukar vara vad som krävs för att den ska leka.

            Jag har aldrig haft några som hellst problem med bettor under dom 10 år jag har pysslat med fiskar.
            Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

            Kommentar

            • Bubbelina
              • June 2003
              • 322

              #7
              Jag tycker du ska köpa mygglarver dom är galna idet och försök att putta ner lite mat precis framför nosen på hannen då brukar dom bli intresserade. Själv har jag kokat en tesked som jag lägger mygglarverna i och ger, så fort dom ser skeden hoppar dom upp och försöker norpa åt sig nån. Lycka till!
              "Allways look at the brhigt side of life.."

              Kommentar

              • Tant Ingrid
                • August 2004
                • 36

                #8
                Jag har samma problem som du. Fast min hane letar efter mat, men så fort han får in nåt i munnen så spottar han ut det igen. Jag matar bara med flingfoder. Vad mer kan man mata med? Jag har så långt till zooaffären och kan inte köpa mygglarver på ett tag.
                Kan man mata honom med okryddat kött (kokat). Vore bra om han kunde äta något som jag vanligtvis har hemma.

                Kommentar

                • Tant Ingrid
                  • August 2004
                  • 36

                  #9
                  Gav honom nyss en liten bit lammstek som jag höll fast med en pincett. Han var verkligen hungrig för han slet den i småstycken och åt upp allting. Nu har han en riktig kulmage.
                  Nu vet jag iaf nåt han äter! Det blir specialkost i framtiden för honom. De andra får nöja sig med flingfoder (och lite grönsaker ibland)

                  Kommentar

                  • vega
                    • July 2004
                    • 90

                    #10
                    Min kampfisk vägrar också att äta flingfoder. Just nu får han räka varannan dag och röda mygglarver varannan dag. Jag ska börja med att ge honom ärtor också.
                    Jag har fått höra att det inte är så bra mat för honom. En kvinna i en djuraffär sa att det var som att äta på McDonalds varje dag. Jag är rädd för att jag gör honom en björntjänst. Visst han äter och blir mätt, men han får inte tillräckligt med näring i sig.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...