Kampfiskakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sara B
    • September 2004
    • 17

    Kampfiskakvarium

    Kan man ha kampfiskar i ett 25 liters 8-kantigt akvarium? Hade tänkt mej en hane och några honor. Akvariet är ganska högt, hur djupt vatten kan man ha?

    Sara
  • jorgen41
    • December 2002
    • 2087

    #2
    Risken med ett så pass litet är att hanen jagar ihjäl honorna.

    Dom vill ha minst 15cm djupt
    http://www.aquascapes.webhop.net
    http://jorgensblog.blogspot.com/

    Kommentar

    • Sara B
      • September 2004
      • 17

      #3
      Okej, finns det någon fisk som skulle passa eller ska man använda det som yngelakvarium?

      Sara

      Kommentar

      • plyyp
        • August 2004
        • 80

        #4
        25 liter är ju inte så mycket så spara på fiskinköpen.. En mal eller kanske en räka som "städar" rent från alger är ju inte dumt..
        Detta kan ju kompletteras med guppy/platy/neontetror/kardinaltetror. Men kanske inte så många, eftersom 25 liter trots allt bara är 25 liter...
        Skulle vara spännande om du fick upp bilder på internet när akvariet står klart, jag har själv tänkt köpa ett 8kantigt men vet inte riktigt hur jag ska inreda..
        /David

        Kommentar

        • shpend
          • August 2002
          • 2010

          #5
          Du kan ha kampfiskar i den men ha mycket gömställen så att honan kan gömma sej från hanen ibland.

          Kommentar

          • Sara B
            • September 2004
            • 17

            #6
            Jag köpte det akvariet för att ha några guldfiskar i det, visste inte bättre då och de sålde akvariet för det ändamålet. Det var den största modellen i den serien.
            Personligen tycker jag att det är lite svårt att inreda då det är ganska högt och smalt. Så någon med bra tips på inredning av sådana akvarier får gärna höra av sig.

            Sara

            Kommentar

            • Sara B
              • September 2004
              • 17

              #7
              Glömde skriva att jag från början hade tre guldfiskar i det som faktiskt lekte där!

              Sara

              Kommentar

              • jesve
                • April 2004
                • 8

                #8
                Hej
                Jag har 1 kampfiskhane och 2 honor + 2 sötvattensräkor i ett 5-kantigt 18-19 liters akvarium. Funkar superbra. Har litet "buskage", grotta och torn där honorna kan "ta det lugnt" om herrn är för hetsig.
                Lycka till.

                Kommentar

                • Sara B
                  • September 2004
                  • 17

                  #9
                  Okej, kanske man skulle prova iallafall. Sötvattensräkor har jag ingen erfarenhet av. Hur sköter man dessa och vilken uppgift har de i akvariet? Äter de alger eller nåt?
                  Någon mindre mal skulle man nog ha haft annars.

                  Sara

                  Kommentar

                  • jesve
                    • April 2004
                    • 8

                    #10
                    Hej
                    Dem äter matrester och går och rensar på växter och stenar har jag sett. Ömsar skal också har jag märkt. Trodde en dött först men den hade ömsat sitt skal. :-)

                    Kommentar

                    • zoomi
                      • August 2004
                      • 829

                      #11
                      haha... fick flashback nu... på tal om sötvattensräkor..
                      Jag köpte 3 st och efter några dagar såg nått vitt på bottnen.
                      Och efter en liten undersökning så såg jag att det var ett räkskal... letade igenom akvaiumet hittade inte den .. gick tillbaka till affären och sa att den hade dör och jag fick en ny... sen bevakade jag akvariumet och till min förvånng var där 4 räkor... den ena hade suttit under pumpen!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...