Blanda Guramisar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lin_da79
    • September 2004
    • 7

    Blanda Guramisar?

    Hej! Jag undrar lite om någon vet hur det är med att blanda guramisar med varandra?Jag menar,går det att ha flera par av olika sorters guramisar ihop i samma kar?Dom är ju ändå av samma art.Jag har ju en dvärg gurami hanne nu och har blivit väldigt förtjust i han och därför skulle jag vilja ha fler men av olika färger och så.
    Skulle bli tacksam för svar!
    lin_da79
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Om du menar att du vill ha olika odlingsformer (färgvarianter) av Dvärgurami så är det samma sak som att ha enbart en sort.
    Om du vill blanda med andra guramiarter, tex Mosaikgurami, så ska inte det heller vara något problem, så länge storlek på kar osv är ok.
    Själv hade jag mer problem innom den egna arten (Dvärgurami) än med "släktingarna" (Mosaikgurami)
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • lin_da79
      • September 2004
      • 7

      #3
      Okey!Men,du sa att det är samma sak som att blanda samma sort, hur är det då?Och vad menar du med karet?Hur stort ska det va?Har ett 120liters nu med enbart dvärggurami hannen,en öronål och en liten mal.
      lin_da79

      Kommentar

      • small
        • January 2003
        • 470

        #4
        Har diskuterat detta med att "blanda" Guramisar tidigare här på forumet och fått medhåll om att man ska ha tur för att få olika Guramisar att funka ihop.Dom är väldigt mycket "individer" och har man otur får man två "individer" som inte funkar ihop.Jag har haft förmånen att få byta fiskar ett par gånger för att det inte funkat och till slut träffat rätt och fått individer som funkat ihop.Med andra ord är det omöjligt att säga om det kommer att funka för Dig eller inte.Ett tips kan vara att blanda fiskar som har samma storlek.Undvik t ex Guldgurami med Dvärggurami då är chansen större att Du lyckas.

        LYCKA TILL!!!
        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
        Att måla är ingen konst.

        Kommentar

        • lin_da79
          • September 2004
          • 7

          #5
          Okey!Tack så mycket för svaret. Kanske ska ge upp den tanken då!?Har du kanske något annat bra förslag på fisk arter som är färg glada och går ihop med dels dom jag har och andra?
          lin_da79

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Det jag menade var att när jag själv hade dvärg och mosaikgurami tillsammans så var det inget "bråk" mellan de två arterna, däremot var det en hel del gnabb "internt" mellan dvärguramisarna.
            Har förövrigt mosaik, blå och guldgurami tillsammans nu utan några som helst problem.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • lin_da79
              • September 2004
              • 7

              #7
              Okey då är jag med.Men om jag nu skulle typ skaffa samma blandning som du har(vilket är ett bra tips)går det bra då och ha det i ett 120 eller är det för litet?
              lin_da79

              Kommentar

              • small
                • January 2003
                • 470

                #8
                Av egen erfarenhet skulle jag inte välja guld,blå eller marmor.Som sagt har Du tur kan det ju funka,men....Mosaikguramin är lugn samtidigt som den är rätt så stor(med tanke på 120L).Min favorit är honungsguramin.Tålig och mycket färgrann.En välsorterad zooaffär brukar ha många färgvarianter av Guramisar.Tänk på att ju mer framavlat(sönderavlat)desto mer känsliga,så klandra inte bara Dig själv om en del inte skulle överleva.Sydamerikanska dvärgciklider funkar bra tillsammans med Guramisar.

                LYCKA TILL!!!
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
                Att måla är ingen konst.

                Kommentar

                Arbetssätt...