hård kärlek?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bobby_Sixkiller
    • October 2002
    • 46

    hård kärlek?

    Har ett par marmorgurami som inte verkar komma överens. Eller rättare sagt, den ena verkar inte komma överens med den andra..har inte haft dem så länge, och i början verkade de vara lite småkära o så, men nu jagar den större av dem hela tiden den mindre (o nafsar lite på den)! Ok, om de hade byggt bo o så, men det bådar väl inte gott att den redan börjar bråka, har ju säkert 15 år kvar tillsammans..så jag undrar: kan det vara så att det är två hanar? är det lätt att se skillnad? eller är det bara så att killen är lite pilsk?? är kanske inte tjejen kär i honom o så blir han sur?? (hon tittar ibland lite suget på mosaikhanen..o hon tillbringade en hel natt i grottan med en sebrafisk..) o till sist äter bara mosaikparet (men de verkar komma överens iaf..) alger! iofs bra (ingen algätare än) men de tar ingen mat alls på ytan..är det normalt?? är inte tetraphyll godare än rött ludd???

  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej,
    Svårt att säga, men visst kan det var lekförberedelser.
    Det är väl inte helt lätt att se skillnad på könen, men hanens ryggfena brukar var betydligt spetsigare.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell


    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Cathrin
      • July 2002
      • 387

      #3
      Hej! Mina marmorguramis gör precis likadant! Jag är ganska övertygad om att de är av motsatt kön och ibland verkar de komma riktigt bra överens men oftast jagar hannen in honan i ett hörn. Honan har också ett sår på ena gälen och jag tror att det fanns där när jag köpte dem. Men ibland blir jag orolig. Förra gången jag hade dessa vackra fiskar var det inga sådana problem. Och då var karet på 170 l och nu har de närmare 500 l att samsas i. Jag ska försöka med att släppa i ett par till och se hur det går. Dessutom ser det ut som att mina läppguramis föredrar vegetarisk föda för de glufsar i sej squashen som ancistrusynglen ska ha.

      *~~~CL~~~*
      *~~~CL~~~*

      Kommentar

      • Bobby_Sixkiller
        • October 2002
        • 46

        #4
        Min hane (ser ut att vara ett par) jagar fortfarande honan, hon bor nu permanent under pumpen, men än så länge kommer hon alltid upp för att äta iaf..får väl se hur det utvecklas...(o honan verkar inte ha några fysiska skador). Mina marmorgurami äter fortfarande bara alger men de är lugna o kära iaf, o så länge de äter nåt är det väl lugnt..(kanske skall man ge dem squash istället!..)har nu värre problem med min galna barb..men ska nog införskaffa nån gurami till, kanske blir det bättre då..

        Kommentar

        • Cathrin
          • July 2002
          • 387

          #5
          Hej! Jag har införskaffat ett par marmorgurami till nu och det har inte direkt blivit lugnare...men honan som blev jagad har fått vara ifred. Däremot jagar HON den lille hannen nu! Men det verkar inte vara aggressivitet som driver dem för de kommer överens alla 4 för det mesta. De 2 små trycker under ena pumpen ganska ofta men det verkar som att de kommer fram mer och mer. Jag köpte dem ju igår, lördag, så de kanske vill ha nåra dagar på sej att anpassa sej. Men det är vansinnigt kul att nu kunna njuta av att se dessa underbart vackra fiskar i lite lugnare tempo.

          Vänligen

          *~~~CL~~~*
          *~~~CL~~~*

          Kommentar

          • Bobby_Sixkiller
            • October 2002
            • 46

            #6
            Hej, litet tillägg bara, hanen jagar fortfarande honan och hon tillbringar mesta tiden bakom pumpen (men där e hon i fred iaf..)men hon kommer alltid o äter (hanen lämnar henne ifred då..)och hon e lika stor som hanen o verkar frisk så..men har nu märkt att på natten lämnar hanen honan helt ifred, de simmar tom tillsammans ibland! lite lustigt, men det är klart, måste ju vila på natten...rätt intressant att se hur de övriga beter sig på natten också,mosaikguramisarna står tillsammans vid vattenytan, mina pandabarber (där galningen lugnat sig lite) är helt lugna, håller till längs botten och letar lite matrester tillsammans och den som brukar jaga de andra är också helt lugn. Mina siamesiska algätare syns ej, de måste ligga o sova nånstans!!.. de är annars rätt aktiva, de enda som simmar ganska mycket är sebrafiskarna..iaf skönt att se att alla tar det lugt och får vila...

            Kommentar

            Arbetssätt...