Hej har köpt 10 små lyktögonfiskar men hittar inget info om dom,någon som kan ge mig lite tips.
lyktögonfisk
Kollaps
X
-
Sök med Google på Aplocheilichthys eller "lampeye", eller på nån killi-sajt. I Akvariets lexikon finns flera arter. Den vanligaste verkar vara A. normani.
mvh DanielDet enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
och framgången är given. Samuel Clemens
Mina bilder -
Det finns även andra familjer av lyktögon...
Lyktögon räknas mycket riktigt till killis
Jag hade en gång Procatapus similis - en mycket trevlig fisk.
När lyktögon leker vill de gärna bokstavligen skjuta in äggen i något. Det problemet löste jag genom att lägga in äggmoppen i ett förfilter. Då fick fiskarna något att skjuta in äggen i och jag fick äggen precis där jag ville ha dem - i äggmoppen...Killies is a lifetime passionKommentar
-
Har haft normans lyktöga (som 1999 tydligen bytte namn till Poropanchax normani) och nån annan art som hängde med som 'förorening' bland normannina. Mycket trevliga och lättodlade fiskar, men tyvärr kortlivade, de blir nog max ett år gamla.
Har iaf lagt ut en liten text om min erfarenhet av odlingen av dem (det är Norman's Lampeye, dvs #2 i listan):
http://mikes-machine.mine.nu/Breeding%20notes.htmDen som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!Kommentar
-
PatrikMalmo
Har haft normanni/spilauchen/kassanjensis, har macrophtalmus och är på gång att skaffa pumilus. Familjenamnet låter jag vara oskrivet, men söker du på Aplocheilichtys kommer du att få en hel del träffar, och färre på Poropanchax och Lacustricola. En del fiskar byter namn som vi byter underkläder verkar det som. Procatopus är en annan variant som jag visserligen inte haft, men satsat på direkt i ett större sällskapskar. Ruggigt granna fiskar och dessutom trevliga och lättlekta (de vill dock generellt ha lite hårdare vatten än de flesta andra lyktögon om jag inte missminner mig).
Instämmer i övrigas erfarenheter av normanni. Trevliga, lättodlade och relativt lättskötta fiskar - dessutom snygga!! Funkar dessutom mycket bra i stim i sällskapskar tillsammans med andra mindre icke-aggressiva fiskar. Sanslöst kampbeteende i större kar (200 liter och däröver). Kan vara lite känsliga för flyttar enligt min erfarenhet, och de är som Azur nämner rätt kortlivade. Jag har dock inte haft några problem att få yngel på dem ens i ett sällskapskar, så stimmet förnyar sig självt. Växer dock rätt långsamt. Lättstressade av snabba ljusförändringar och i mindre kar.
Beroende på vilken art du har kan de bete sig väldigt olika. Alf & Anita har haft en del andra arter, och vissa är otroligt skygga. Andra är precis tvärtom. Leta rätt på arten (troligen normanni, har bara sett den och Procatopus i svenska butiker) så ska jag se om jag kan skaka fram lite mer info.
Hilsen!!Kommentar
-
PatrikMalmo
Jepp, har sett den i Åled. I Danmark har jag också sett den till och från och i Tyskland ser man den samt flera andra arter hyfsat ofta. Tyskland är mycket skojsigt att besöka till och från, de måste höra till de värsta akvariegalningarna alla kategorier. Kanske i konkurrens med Japan.
På killiutställningen i Köpenhamn för en del år sedan var det två japaner som rest dit enkom för killiutställningen. På auktionen bjöd de på - samt köpte - så gott som ALLT för att plocka med hem till Japan. Stora plånboken med. Gäller även om du ska ner i Tyskland. Hittar alltid mer än man tror. Se till att tömma karen hemma innan du åker!
Kan hålla utkik efter aberrans och köpa ett gäng om jag hittar dem. Ska upp till Sthlm några gånger under hösten, så då kan de åka med (du är Sthlms-baserad om jag inte minns fel?).
Hilsen!!Kommentar
-
PatrikMalmo
Låter rätt likt normani. Kan det vara dessa:
http://www.fishbase.org/Photos/ThumbnailsSummary.cfm?ID=2462
Hilsen!!Kommentar
-
Kan hålla utkik efter aberrans och köpa ett gäng om jag hittar dem. Ska upp till Sthlm några gånger under hösten, så då kan de åka med (du är Sthlms-baserad om jag inte minns fel?).Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!Kommentar
-
PatrikMalmo
Oki, då lägger jag det i bakhuvudet!! Går det förresten bra med vilken Procatopus som helst, om jag nu hittar någon annan?
Hilsen!!Kommentar
Kommentar