Gravid Dvärggurami???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoomi
    • August 2004
    • 829

    Gravid Dvärggurami???

    Har inte tänkt på de innan men när jag kollade nu så såg jag att min ena hona var jättetjock! Kollar man uppifron ser det ut som svärdbärare (rundheten asså) Har 2 hanar och 2 honer.
    Har bara haft dem i 3 veckor, är hon med ägg???
    Tack på förhand!
  • shpend
    • August 2002
    • 2010

    #2
    Ja, om den ser ut att ha svalt en stor kula så är den nog det.

    Kommentar

    • zoomi
      • August 2004
      • 829

      #3
      men... hur länge tar det för hanen att bygga ett bo?
      Senare såg jag hanen han "attackerade" honan men det såg bara ut som han ville gosa med hon, och när han simmar iväg så kommer honan, sen uppvaktar han honan, men hon simmar iväg så åker hanen dit etc. men, det verkar som honan vill men ändå inte :/ har inte så jättemycket växter, klarar han ändå att bygga skumbo?
      tack på förhand

      Kommentar

      • zoomi
        • August 2004
        • 829

        #4
        ingen som kan svara?

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Om han vill bygger han nog ett skumbo - med eller utan flytväxter
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • zoomi
            • August 2004
            • 829

            #6
            men... om han inte bygger ett skumbo, kommer hon då bara att släppa äggen på marken eller? har hon kvar dem?

            Kommentar

            • Lenmar
              • February 2004
              • 6154

              #7
              Om du vill att han skall bygga ett skumbo så kan du, efter vad jag har läst, försöka ordna så att de inte störs av andra fiskar, sänka vattennivån till ca 15 cm och försöka hålla vattenytan så orörlig som möjligt. Vet inte vad du har för andra fiskar ihop med dem eller hur de har det för övrigt. Hanen kan gå rätt hårt åt honan efter leken så det vill till att hon har gott om gömställen för att freda sig från hanen. Efter leken skall hon flyttas från hanen om karet inte är mycket stort med många gömställen. Hanen vaktar sedan romen tills den kläcks sen skall han också flyttas om jag förstått rätt... Lite knepigt med ynglen, de skall ha infusorier den första tiden sedan artemia om jag förstått det hela rätt. Verkar det krångligt så kan jag lugna dej med att rundheten lägger sig efter ett tag... Hon kommer inte spricka sönder utan återgå till sitt normala jag. Om jag nu har förstått det hela rätt... Därför har jag avstått...
              Mvh / Maria
              Goa hälsningar, Maria Min hemsida
              Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

              Kommentar

              • Anders Jansson
                • January 2004
                • 11

                #8
                Hur kan man se om en Guldgurami är med ägg? Syns något på deras fjäll?

                Kommentar

                Arbetssätt...