För sent att skicka ägg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ingela L
    • January 2004
    • 89

    För sent att skicka ägg?

    Hej!

    Är det för sent på året att skicka killiägg nu? Jag bor i mellansverige.
    Drömmen om en mindre tank med Aphyosemion australe, Kap Lopez börjar bli stark. Det var ganska många år sen jag hade killifiskar sist! Fantastiska varelser!!!

    Mvh
    /ingela
    180l Juwel Rio
    Barber
    Regnbågsfiskar
    Killis
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Jag hoppas inte det - jag står på tur att möjligen få en påse ägg av en jättesnygg notho från Tyskland om några veckor och hoppas att vädret då är tillräckligt bra för transport.
    Så det är en övervägning men om man verkligen vill ta risken så gäller det nog att snabba på.
    Jag skulle tro att det går bättre ju mindre utvecklade äggen är.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Ingela L
      • January 2004
      • 89

      #3
      Oj vad jag har saknat den här delen av hobbyn! Ägg som man får och som man skickar runt hela klotet. Jag mailväxlade mycket med en kille i Japan ang. killis.
      Mina första killifiskar fick jag i ett diskettkuvert från Kanada. Jag la torven i vatten och snart sinnade fiskyngel där. Folk tittade på mig som om jag var tokig när jag berättade!!
      Min dröm var att skaffa en blåskimmrande Notho när jag hade killis förra gången, men jag fick aldrig tag på ägg eller fisk. Idag minns jag inte ens vad fisken hette.
      Finns det någon annan lista än SKS på nätet där man kan hitta ägg i dagsläget? Jag kan tänka mig flera sorter. Listan för icke medlemmar är lite tunn och inte om jag orkar engagera mig i SKS riktigt ännu.... Men jag vet ju hur det brukar sluta....

      Mvh
      /Ingela
      180l Juwel Rio
      Barber
      Regnbågsfiskar
      Killis

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Grundtipset är att gå med i <b>SKS </b>i alla fall. Och har du vägarna förbi Trångsund så finns där en killiot som hållt australen i decennier - men han vill helst att man kommer förbi och hämtar dem på plats.
        Förutom SKS och andra utländska killisällskap finns <b>Killitrader </b>och <b>Aquabid</b>. En snabb efterlysning på Killitrader skulle kanske kunna ge resultat.
        Dyra priser kan det bli på Aquabid och det kan också ta upp till en månad innan du har äggen ihand från det du bjuder på dem.
        http://groups.yahoo.com/group/killietrader/
        http://www.aquabid.com/
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        Arbetssätt...