De ömtåliga dvärgguramisarna...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kevlargirl
    • May 2003
    • 205

    De ömtåliga dvärgguramisarna...

    Är återigen sugen på att skaffa mig några dvärgguramis. Förra gången jag hade de här små filurerna så dog alla tragiskt. Tynade liksom bara bort. Vet inte vad det var för fel då övriga fiskar mådde bra. Kanske dålig vattenkvalitet då. Nu har jag dock börjat byta vatten 2 ggr/vecka istället för 1 gång/vecka i mitt 275-liters. Kanske det går bättre den här gången..? Nån som har nåt tips på hur man får dvärgguramis att trivas?
  • shpend
    • August 2002
    • 2010

    #2
    Dvärguramis är väldigt vatten och temperatur känsliga. Du får nog byta vatten ungefär varannan-var tredje dag.

    Kommentar

    • oveb
      • January 2004
      • 2577

      #3

      Det absolut viktigaste är att du hittar sunda firrar.

      Tyvärr är ju det lättare sagt än gjort men har du lite tur så får du firrar som tål det mesta.

      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

      Kommentar

      • kevlargirl
        • May 2003
        • 205

        #4
        Tack för svaren hörni. Men att byta vatten varannan/var 3:e dag i ett så pass stort kar faller nog bort. Det måste gå ändå...

        Kommentar

        • oveb
          • January 2004
          • 2577

          #5

          Jag byter 1 gång i veckan till mina dvärgar !

          Ibland går det 2 veckor åxå !

          Se bara till att skaffa ett litet gäng, helst 5-6 st så går det säkert bra !
          Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

          Kommentar

          • lin_da79
            • September 2004
            • 7

            #6
            Hej!Jag har en dvärg gurami som jag fick med när jag fick akvarierna som jag har av en kompis och jag kan tala om att jag har nog aldrig varit med om en tuffare fisk, jag hade han först i det lilla akvariet och sen va det en av dom andra som fick yngel och då flyttade jag över alla till det stora,sen flyttade jag tillbaka dom till det lilla igen,sen började jag upptäcka att han var aggresiv mot dom andra så han fick flytta igen till det stora och han har varit helt oberörd under alla flyttar.Jag har ju då alltså bara flyttat på honom utan att ens först vänja han vid det större och bara slängt ner han och han mår skit bra och är hur social som helst.Så summa sumarum så tror jag bara att du haft otur med dom andra.
            Lycka till i fortsättningen om du nu skaffar nya dvärg guramisar!H/Linda
            lin_da79

            Kommentar

            • Henreb
              • August 2004
              • 134

              #7
              Jag har inte heller några problem med mina dvärggurami. Byter vatten en gång i veckan.
              540L Sydamerika

              Kommentar

              Arbetssätt...