Guramifrågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SussieGross
    • May 2004
    • 197

    Guramifrågor

    Har ett 112liters kar och tänkte nu skaffa några guramis. tänkte också behålla mina 4 pansarmalar, 2kuhlis och 2 ancistrus.

    Går guramis ihop med dessa eller kommer det bli problem?
    Vilken är det mest fredliga och lättskötta guramin?

    Som jag förstått det är blå gurami ganska aggresiv, gäller det då också guld-och marmorguramin? Det är väl "samma" fisk eller?

    Ska man ha par av firrarna eller ska man ha "en-hanne-flera-honor"?

    Ge mig gärna råd och tips om det är något speciellt jag måste tänka på !

    Tack på förhand!
    Blubb!
  • firejackan
    • August 2004
    • 616

    #2
    dvärggurami är snälla mot alla nästan samma med hunungsgurami!

    Kommentar

    • zoomi
      • August 2004
      • 829

      #3
      Har Dvärggurami, en som nästan har samma färger som den här på zoopet och 3 andra (1hane2honer) Hanarna bråkar lite ibland för att visa upp sig men annars är dem jättefina! dem livar upp akvariumet, nyfikna och gulliga. Har nålgräs... ser ut som vanligt gräs(på land) ingen annan fisk i karet (sällskapskar) vågade simma igenom/precis över det men dvärgguramisen simmade rakt igenom... Och dem simmer in under min stora sten som jag har i mitten, finns ett litet hål som dem simmer ut o in i ^^
      OBS!!! När min svärdbärare födde (35yngel) så var alla 4 guramisarna och naffsade på "yngel-buren" heeela tiden!!! så akta om du har yngel i samma akvarium...

      Kommentar

      • Lenmar
        • February 2004
        • 6154

        #4
        Hej SussieGross!

        Stora gurami är lite individer. Mina erfarenheter av blå gurami är att de varit elaka men det gäller förmodligen bara det paret jag hade. Jag har gula, marmor, vita, mosaik och läppgurami i mitt kar. De lugnaste är utan tvekan mosaikgurami! Har ett par guldläppgurami som också är trevliga att ha att göra med.

        Mina gula kan vara lite jagiga nån enstaka gång fast inte elaka som de blå jag hade. Främst är det hanarna som spelar upp sig.

        Dvärggurami kan vara känsliga och är inte lika tåliga som stora gurami. Hade jag varit du så hade jag skaffat mosaikgurami. Alla de fiskar du har går jättebra ihop med gurami. Ett litet stim med kilfläcksrasbora hade oxå varit vackert.

        tycker jag...

        mvh/Maria
        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

        Kommentar

        • SussieGross
          • May 2004
          • 197

          #5
          Tack för svaren!

          Hmm fortfarande kosntigt att just de blåa e aggressiva men inte de andra färgerna...hmmm...
          Jaja jag ska iallafall titta runt på lite fler zooaffärer. Priserna och fiskarna är väldigt olika!

          På ett ställe hade de dvärgguramis som var jättefina men på ett annat ställe var de helt färglösa..
          Blubb!

          Kommentar

          • Blurr
            • August 2004
            • 47

            #6
            Jag rekommenderar starkt mosaikgurami de är ytterst fredliga och har en hel del personlighet. De kommer inte att ge sig på dina andra fiskar. Det är en lugn fisk vilket både har sina för och nackdelar; de ser väldigt graciösa ut då de svävar fram men de det blir inte så mycket "action" i akvariet. De passar bra tillsammans med en en grupp stimfiskar.
            180 liter:
            3 Mosaikgurami, 10 Saxfiskar, 2 Ancistrus, 2 Tomatciklider (Indisk ciklid), 4 Amanoräkor

            Kommentar

            • SussieGross
              • May 2004
              • 197

              #7
              Jaha...nu kanske jag har gjort ett stort misstag men 3 par dvärgguramis blev det...gick till två zooaffärer. köpte 2 par"royal" (blå,röd/orangea) och 1 par "blå".

              Har nyss kopplat in dem och de verkar hmm lite jagade av mina andra fredliga,men nyfikna innvånare.

              Vi får se hur det går, förhoppningsvis får jag behålla dem ett bra tag. *håller tummarna*

              köpte andmat idag...var inne i 3 zooaffärer varav den ena var akvarielagret, och ingen hade några ordentliga flytväxter. på akvarielagret hade de en sort, fin men dyr som f*n. En pytteliten kvist för 40:-,så det fick bli andmaten iallafall..ska ut på jakt i helgen.


              Blubb!

              Kommentar

              Arbetssätt...