HJÄLP!! Kampfisklek?!?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dreeamcatcher
    • August 2004
    • 179

    HJÄLP!! Kampfisklek?!?!

    Min hane har precis fått en hona i sitt akvarium.
    Han har byggt skumbo och jagar honan hela tiden.
    Men hur lång tid ska det ungfär ta innan själva leken börjar...alltså när honan börjar lägga äggen i boet??
    Hon bara gömmmer sig hela tiden och hanen jagar hela tiden.

    Vet inte vad jag gör för fel!?!?

    Snälla, skulle bli jätteglad för svar!!
    Driver hemsidan: www.kampfisk.just.nu

    Allt du behöver veta om kampfisken!
  • gogar
    • November 2003
    • 365

    #2
    Honan lägger inga ägg i boet. Hon lägger dem på botten och hanen spottar upp dem i boet efter lek. Kan vara svårt att hålla koll på.

    Att han jagar honan är normalt - men om hon inte vill leka finns det risk för att han dödar henne genom stress eller jagar henne ur akvariet.

    Hur stort akvarium har du? Ett par, tre honor till kan rädda situationen om någon av dem är lekvillig. Men de måste tas bort efter lek. Honorna får lekränder på kroppen när de är mogna - men de är oftast svåra att se. Framför allt på odlade färgvarianter.

    Prova att läsa mer om kampfisk (finns så mycket- och man minns inte alla knep) och kanske ska du ha honor och hane i ett vanligt sällskapskar tills du ser att de börjar visa upp lekbeteende och sedan flytta paret (hanen först). Så gjorde jag.

    Mvh Håkan
    - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

    Kommentar

    • Glenn
      • April 2002
      • 3904

      #3
      Sök i forumet eftersom det nu på senare tid har vart väldigt mkt frågor om kampfiskar så är ja säker på att du hittar lite rolig och nyttig info.
      Mvh /Glenn

      Min Zoon

      Kommentar

      • Dreeamcatcher
        • August 2004
        • 179

        #4
        Ursprungligen skickat av gogar
        Honan lägger inga ägg i boet. Hon lägger dem på botten och hanen spottar upp dem i boet efter lek. Kan vara svårt att hålla koll på.

        Att han jagar honan är normalt - men om hon inte vill leka finns det risk för att han dödar henne genom stress eller jagar henne ur akvariet.

        Hur stort akvarium har du? Ett par, tre honor till kan rädda situationen om någon av dem är lekvillig. Men de måste tas bort efter lek. Honorna får lekränder på kroppen när de är mogna - men de är oftast svåra att se. Framför allt på odlade färgvarianter.

        Prova att läsa mer om kampfisk (finns så mycket- och man minns inte alla knep) och kanske ska du ha honor och hane i ett vanligt sällskapskar tills du ser att de börjar visa upp lekbeteende och sedan flytta paret (hanen först). Så gjorde jag.


        Okej. Jag har ett ca 55-60 liter.
        Hanen är vid skummboet hela tiden, förutom när han jagar honan. Honan har några svaga ränder lägst kroppen.
        Jag har ingen aning om dom kanske kan ha lekt under natten eller något?! Borde jag kanske plocka ut honan för säkerhetsskull?
        Inatt har iaf skummboet blivit mkt större än vad det var igår!

        Tack för svar!!
        Driver hemsidan: www.kampfisk.just.nu

        Allt du behöver veta om kampfisken!

        Kommentar

        • gogar
          • November 2003
          • 365

          #5
          Du kan om du har tur se äggen i skumboet (om det finns några). De har oftast någon svart prick i sig. Kan vara knivigt att se...
          Har du ägg ska du ta bort honan och när ynglen kläckts får du ta bort hanen också efter ett par dagar - han slutar vakta och äter i stället upp dem.
          Mvh Håkan
          - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

          Kommentar

          • Haleli
            • August 2003
            • 413

            #6
            Hej gogar !

            Kampfiskhonan avger sina ägg vid parningen som sker precis under skumboet. Äggen är tyngre än vattnet och faller. Äggen hämtas upp av
            både hanen och honan, och spottas upp i boet.
            Honan avger inte sina ägg på botten som du skriver.
            En hona som är väl förberedd för lek är det bästa. De "lekränder" du talar om är inte ett säkert tecken på lekvillighet. Det brukar dock vara ett säkert tecken på att de är just honor.Om det finns ägg i boet brukar vara lätt att se. Hanen bör tas bort ett dygn efter leken.
            MVH
            Lisa

            Kommentar

            • Bubbelina
              • June 2003
              • 322

              #7
              Kolla in min artikel på zoonen har skrivit ganska mycket där om kiampfisk lek! =) Lycka till!
              "Allways look at the brhigt side of life.."

              Kommentar

              • gogar
                • November 2003
                • 365

                #8
                Hej Haleli!

                Och jag kanske i en forumtråd ska beskriva exakt hur de vrider sig om varandra vid äggläggning? Ok, hon "lägger" inte äggen på botten, de hamnar där - men hanen hämtar dem där och spottar upp dem, vilket är det viktiga.

                Lekränderna var då tydliga tecken på mina honor; men det var på den tiden det utgick ett påbud från Kejsar Augustus att världen skulle skattskrivas.......... Innan allt populärt var sönderavlat.

                Beroende på vad som finns i karet kan skumboet se ganska fullt ut, utan att man riktigt är säker alla gånger.

                Men jag har väl fel...... Du är duktig på att påpeka sånt.
                Mvh Håkan
                - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

                Kommentar

                • anna75
                  • March 2004
                  • 57

                  #9
                  hej... jag har två grålila honor o en rödvit.. på de förstnämnda ser man tydliga ränder emellanåt men aldrig på den rödvita (hon e vit med röda inslag på kroppen med röda fenor o e könsmogen) Får alla ränder??
                  Tacksam för svar o ursäkta att jag lånade tråden
                  Anna
                  MvH Anna

                  "Even the Smallest Person Can Change the Course of the Future"

                  Kommentar

                  • gogar
                    • November 2003
                    • 365

                    #10
                    Fråga inte mig.... Jag orkar inte med mer av "Syföreningen; Märka ord".
                    Mvh Håkan
                    - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

                    Kommentar

                    • anna75
                      • March 2004
                      • 57

                      #11
                      Nu hängde jag inte riktigt med.. =( Var det en såå dum fråga? Ber om ursäkt isåfall... =/
                      MvH Anna

                      "Even the Smallest Person Can Change the Course of the Future"

                      Kommentar

                      • gogar
                        • November 2003
                        • 365

                        #12
                        Nej, Anna, sorry, inte din fråga alls.
                        Men det är mycket folk som ska skriva en på näsan om man inte uttrycker allt helt enligt boken och gärna med latinska namn. Suck.

                        Enligt min erfarenhet fick inte honor tydliga ränder förrän vid lekmognad (de syntes men inte starkt) - men det är längesedan och varianter har framavlats...
                        Jag tror att det idag finns honor där inte ränderna syns alls trots att de är lekmogna - gammalt tillbaka så var honorna väldigt färglösa jämfört med hanarna.

                        Ber om ursäkt för att du fick ta smällen. Inte meningen.
                        Mvh Håkan
                        - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

                        Kommentar

                        • anna75
                          • March 2004
                          • 57

                          #13
                          Oki... tack =)
                          Fuunderade ett tag på om det möjligtvis skulle kunnat vara en hanne som sålts som hona men den fungerade fint ihop tillsammans med min hanne innan jag separerade dem så risken e nog inte överhängande... (de andra honorna fungerde INTE ihop med den nya hannen, därav att jag separerade dem)
                          Ha det gott
                          MvH Anna

                          "Even the Smallest Person Can Change the Course of the Future"

                          Kommentar

                          • Minimaliz
                            • April 2004
                            • 4

                            #14
                            Jag tror att det är så att om ränderna är lodräta så är honan villig att leka om dom är vågräta ser hon mer ut som vanligt... kanske konstig beskrivning men, men..... Nu märkte jag väl inte på dig gogar, jag skulle bara skriva hur det var på mina honor, för många (inte alla) kamphonor har ständigt ränder fast åt olika håll..... jaja tack fför mig =)
                            Minii

                            Kommentar

                            • kamparn
                              • February 2004
                              • 105

                              #15
                              Det var inga prob för mig att se äggen, om man tittade underifrån så såg man gula ägg underst i boet. Detta med ränder låter jag vara mina lekte både när de hade och inte hade ränder.
                              Mvh Micke
                              200L Tetror och Harnesk malar+ 2par S.Barbatus+ 8st C. Pygmaeus
                              108L 1 Kamphane+ 1par dvärggurami+ 3 Corydoras Panda(ska bli fler)
                              105L i källaren med sump i väntan på möbel och belysning
                              54L S.Barbatus yngel + Malaysiska sandsnäckor och nån annan art som följde med växter
                              20L S.Barbatus yngel

                              Kommentar

                              Arbetssätt...