Tips för odling av dvärggurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • reineo
    • August 2004
    • 5

    Tips för odling av dvärggurami

    Jag startade ett akvarium för cirka tre veckor sedan med dvärggurami, kejsartetror och platy.
    Nu har en dvärgguramihane byggt skumbo, lekt med bägge honorna och sedan vaktat bot. Morgonen efter leken så placerade jag skumbot i en vanlig födkasse för levandefödare. Igår kväll kläcktes äggen och jag har nu yngel som livnär sig på gulsäcken.

    Vad ska jag mata ynglen med?
    Går det bra med Sera Micron eller äggula?

    Hur stort bör yngelakvariet vara? Jag vill inte ha kvar dem i födkassen eftersom jag är rädd att de andra fiskarna suger i sig ynglen om de kommer för nära springorna i kassen.
    Är en mera finmaskig yngelkasse ett alternativ i början?
    Det var inte lika krångligt med akvarium på 80-talet..
  • EvaF
    • January 2004
    • 41

    #2
    Inte något svar, men ... Gud va kul! Min dröm är små Guramiyngel! Har du gjort något särskilt för att de skulle leka eller? Och hur vanligt är det att Dvärgguramis ynglar av sig i "vanligt" akvarium?
    190 l sällskap
    6 Amanoräkor, 12 Kilfläcksrasbora,7 Neontetror, 2 Kardinaltetror, herr & fru Mussepiggplaty, herr & fru x 3 Korallplaty, Herr & fru Ancistrus med en massayngel, 2 kuhliis,2 botia striata,herr & fru Rosengurami

    Kommentar

    • reineo
      • August 2004
      • 5

      #3
      Vet inte om det jag gjorde något speciellt, men..
      - Började med att köpa en hane och två honor. En av honorna dog efter bara någon dag (troligen ihjälstressad).
      - Köpte därför ytterligare en hona SAMT EN HANE TILL för att skapa lite konkurrens och för att trigga instinkten.
      - När jag sedan planterade långa vallisneriaväxter så började första hanen bygga bo direkt!
      Det var inte lika krångligt med akvarium på 80-talet..

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Guramiyngel klarar sig inte utan infusorier, har du inte en kultur igång redan så blir det svårt.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • EvaF
          • January 2004
          • 41

          #5
          Tack Reine för svaret. Magnus, vad är infusorier?
          /Eva
          190 l sällskap
          6 Amanoräkor, 12 Kilfläcksrasbora,7 Neontetror, 2 Kardinaltetror, herr & fru Mussepiggplaty, herr & fru x 3 Korallplaty, Herr & fru Ancistrus med en massayngel, 2 kuhliis,2 botia striata,herr & fru Rosengurami

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Infusorier är ett samlingsnamn för mycket små djur, har för mig att det inefattar bland annat toffeldjur och amöbor. Sök på infusorier på forumet så får du många träffar.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            Arbetssätt...