kampfisk...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    #16
    okej! i zoobutiken där jag bor, bor hennes/hans kampfiskar i en lite platbur på runt en liter kan man ha dem så hemma också???

    Kommentar

    • anna75
      • March 2004
      • 57

      #17
      Varför skulle du vilja ha en fisk i ett 1-liters??? Nej det går inte... han kan ju knappt vända då...
      MvH Anna

      "Even the Smallest Person Can Change the Course of the Future"

      Kommentar

      • saftmaja
        • July 2004
        • 17

        #18
        Jag har haft ett kampfiskpar tillsammans med malar, kilfläcksrasboria, zebrafiskar, kardinaltetra, platy och glödbandstetra och det gick jättebra. Det du bör tänka på är att se till att kamparna hinner få mat vid matningsdags, tetror m.fl. är väldigt snabba i förhållande till kamparna. Lycka till.
        Mvh Agneta

        Kommentar

        • mattias89
          • December 2003
          • 316

          #19
          nä man ska INTE ha någon fisk (enligt mig) i en burk inter 10 L... o särskilt inte en kampfisk som endå blir 5-6 cm.. d e jääävlit taskit o aldeles för svårt att sköta. Ett så litet "akvarium" gör heller inte en kampfisk rättvisa. De visar inte sina finaste färger lr något beteende pga att d inte kan simma i en burk på 10*10*10 cm
          Mvh Mattias Nordfeldt

          Kommentar

          • gickan_87
            • November 2003
            • 1873

            #20
            Ursprungligen skickat av mattias89
            nä man ska INTE ha någon fisk (enligt mig) i en burk inter 10 L... o särskilt inte en kampfisk som endå blir 5-6 cm.. d e jääävlit taskit o aldeles för svårt att sköta. Ett så litet "akvarium" gör heller inte en kampfisk rättvisa. De visar inte sina finaste färger lr något beteende pga att d inte kan simma i en burk på 10*10*10 cm
            okej! men den på zooaffären är typ 8*5*10 L*B*H

            så det måste vara mindre ändå?

            Kommentar

            • Drakulla
              • July 2004
              • 403

              #21
              Jag har min kampfiskhanne med 5 platys, några Otocinclus och ett stim Neontetror. Det funkar fint!
              mvh Drakulla

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

              Kommentar

              • gickan_87
                • November 2003
                • 1873

                #22
                Ursprungligen skickat av Drakulla
                Jag har min kampfiskhanne med 5 platys, några Otocinclus och ett stim Neontetror. Det funkar fint!
                okej men så många fiskar borde väl inte jag ha i ett 37literskar???

                Kommentar

                • Sabina
                  • January 2003
                  • 481

                  #23
                  En bra grundregel är att 1 cm fisk skall ha 1 liter vatten (utgå från fiskens vuxna storlek). Vissa fiskar kräver mer utrymme än bara 1 liter per cm (sådan information kan man hitta i aktuell artbeskrivning). Man skall även tänka på att en del av akvariumets volym upptas av filter, grus och annan inredning.

                  Mitt tips till dig om du gärna vill ha en kampfisk är att isåfall endast ha en kampiskhane och kombinera med en algätare.

                  Eller, istället ha några platys tillsammans med en liten algätare. Alternativt byta ut platys mot guppy.

                  Det är svårt att kombinera med en stimfisk till ett så litet akvarium, de vill ju vara många kompisar och då behöver de lite mer utrymme.

                  Tyvärr (hur roligt det än är med många fiskar) så är ett litet akvarium = lite och små fiskar.

                  /Sabina
                  Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                  Kommentar

                  • Drakulla
                    • July 2004
                    • 403

                    #24
                    Jag gav dig bara tips om vad du kan ha för fiskar ihop med en kampis. Inte att du ska ha lika många som jag har i ditt lilla akvarie...

                    mvh Drakulla
                    mvh Drakulla

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

                    Kommentar

                    • Heiniken
                      • August 2004
                      • 36

                      #25
                      Asså...alla har ju lite olika erfarenheter av kampfiskar...å vad man kan ha med dom och inte...enligt många andras erfarenheter gör jag nog jättefel då...

                      Jag har en knallröd kamphane med 6 guppysar, 6 neontetror, 2 platy, en pansarmal, en ål, 2 sorgmanteltetror, 2 scalarer och tre malyngel av något slag (fått av kompis)...

                      Han äter inte på någon, bryr sig inte om guppyhanaras fenor och äter inte på scalarerna...enda problemet jag hade var att sorgmanteltetrorna bet på honom vilket resulterade i att de fick flytta till ett annat kar tilsammans med fyra neoner. Sedan köpte jag scalarerna, lite orolig för kampisen men det funkade jättebra. Nu har jag flyttat tillbaka sorgmantlarna och scalarerna skyddar kamhanen...så nu är det frid och fröjd...alla kommer överens och kamphanen är bästis med scalarerna...

                      Jag ska inte säga att det går i alla fall...men för mig funkar det jättebra...har inget jättestort akvarium heller...du får nog helt enkelt prova dig fram...men var försiktig så att du inte får problem med ett gäng fiskar du måste göra dig av med om det inte funkar...en reservplan är att rekomendera...

                      Hoppas att det funkar för dig...
                      *just wanna be loved*

                      Kommentar

                      Arbetssätt...