utrustning till en kampfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Drakulla
    • July 2004
    • 403

    utrustning till en kampfisk

    Om jag nu köper en kampfiskhane idag. Exakt vad behöver jag för utrustning/tillbehör?
    Filter, doppvärmare, sand, vilket slags akvarium? Går det bra att köpa en stor guldfiskskål eller inte? Det kanske hellre ska vara ett fyrkantigt kar...? Vilkt foder?

    Svara snabbt!

    mvh Drakulla
    mvh Drakulla

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876
  • imported_n/a
    • August 2004
    • 23

    #2
    En Kampfiskhane ska ha minst 30Liter.
    //<b><font color="orange">Mattias</font id="orange"> från <font color="black">Södertälje</b></font id="black">

    <font face="Comic Sans MS">Ps! <font color="limegreen">Har två styckna slöjstjärtar i en 20L Guldfiskskål </font id="limegreen"></font id="Comic Sans MS">

    Kommentar

    • shpend
      • August 2002
      • 2010

      #3
      Du kan köpa från 10Liters kar och uppåt. Värmare behöver du nog på vintern,pump behöver du inte. Jag tycker det är bättre med fyrkantigt kar för att de blir mycket lättare att sköta det. Foder beror på, vissa käkar flingfoder vissa vill bara ha fryst.

      Kommentar

      • shpend
        • August 2002
        • 2010

        #4
        blip: Vart har du läst att en kamphane ska ha 30 liter?

        Kommentar

        • fredrikakesson
          • November 2003
          • 1363

          #5
          Hej

          Läs det här http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=233 50 liter är rekomendationen
          Fredrik

          Kommentar

          • ViZiR
            • December 2003
            • 490

            #6
            Klart att kampfiskar ska ha pump, även om den skall vara på svag cirkulation.
            Jag skulle köpt ett akvariepaket på typ 30 liter med alla tillbehör som finns i de flesta affärer (nåja, kanske inte den storleken).
            Då kan du ha några andra fredliga fiskar där i också.
            <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
            </font id="Comic Sans MS"></b>

            Kommentar

            • nikki
              • May 2004
              • 224

              #7
              Hej!

              Är själv nybörjare så jag har ju ingen större kunskap, men jag förstår inte varför man rekomenderar någon till att köpa ett akvarium på bara 10 liter, det måste väl ändå vara bättre med ett större akvarium. På zoopets fiskarkiv så är ju rekomendationen 50 liter, jag hade nog gått efter det.

              Det har varit väldigt mycket diskutioner nu om kampfiskar och storlek på akvarium. Personligen så tycker jag att 10 liter verkar alldelens för lite för en så pass stor fisk.

              Rätta mig om jag har fel, som sagt jag är bara nybörjare och suger åt mig all kunskap som en svamp
              Katti

              Kommentar

              • sjohan
                • August 2004
                • 14

                #8
                Jag va i en zooaffär och där hade dom kampfiskhannarna i varsitt litet litet akvarium. Knappast mer än 1 liter. Och det hade väl inte eu tillåtit om det var jätteelakt. Men det verkar att ta i. Jag tror på att 1liter per cm fisk. Det är det jag har för avsikt att gå efter. Det är väl inte så att han kommer ha problem med sitt rivir om han är ensam?
                men jag är bara nybörjare och säger sånt jag läst så lyssna på folk med mer erfarenhet kanske.
                Funderar på att återuppta akvariehobbyn.

                Kommentar

                • shpend
                  • August 2002
                  • 2010

                  #9
                  Hur många av er har någon slags erfarenhet av kampfiskar?

                  Kommentar

                  • lenis3
                    • June 2004
                    • 2254

                    #10
                    hur många av "er" har läst zoopets och akvarielagrets rekommendationer?!
                    Min zoon
                    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                    Kommentar

                    • sjohan
                      • August 2004
                      • 14

                      #11
                      Jag har läst zoopets rekomendationer och även mycket av det som ni har skrivit i andra trådar. Jag skrev bara sånt jag läst. Men ursäkta. Jag överlämnar detta till mer kunniga.
                      Funderar på att återuppta akvariehobbyn.

                      Kommentar

                      • shpend
                        • August 2002
                        • 2010

                        #12
                        Det finns mycket i zoopetsrekomendationer som inte stämmer. som tex. detta:

                        http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=44

                        Kommentar

                        • Bubblan89
                          • November 2002
                          • 1220

                          #13
                          Hej!
                          Satsa på ett ordentligt akvarium! I zoo affärerna kan man ofta köpa "akvarie paket" det är ganska biligt och så får man pump, filter, håv, mat och vattenberednings medel.
                          Ett akvarium över 70 liter är bra. Det är lättare att sköta stora akvarier än små. Det räcker att göra del vattenbyten 1 gång i veckan. Då byter du ut ca 30% av vattnet, det är bra om man har pepprat som Tex. aqua safe det binder tungmetaller och skyddar fiskarnas slemhud.

                          Det är roligare att ha ett större akvarium då kan du köpa andra fiskar som sällskap till kampfisken. En kampfiskhane kan man ha tillsammans med ett stim tetror. Tex kardinaltetror/neontetror de har jättevackra färger. En mal är också bra att ha, de håller algerna borta om du har ett akvarium under 200 liters så satsa på Ancistrus. Tänk på att Kampfiskar är varmvattensfiskar så välj några fiskar som gillar att ha det lika varmt som kampfiskar.
                          Lycka till med akvarie inköpet!

                          Kommentar

                          • Drakulla
                            • July 2004
                            • 403

                            #14
                            Tack för alla svar om kampfiskar. Jag har gjort slag i saken och köpte en underbart vacker röd kampfiskhane + en Parotocinclus Maculicauda (sugmal). Jag släppte i fiskarna i mitt 100 l kar där mina 5 Platys och en Otocinclus var från början. Än så länge går det bra. Platysarna är nyfikna och vill nosa på kampisen, men det vill inte han.. Han jagar bort dom en bit. Hoppas det blir bättre när dom vänjer sig vid varandra. Han tror han är kungen just nu..
                            För säkerhets skull köpte jag ett 12,5 l plastkar som kampisen kan få flytta till om det inte funkar, annars kan jag ha det som yngelkar eller karantän kar.

                            mch Drakulla
                            mvh Drakulla

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

                            Kommentar

                            • lenis3
                              • June 2004
                              • 2254

                              #15
                              hej! bra att du har den i ett relativt stort akvarium. hoppas det går bra

                              mvh
                              Lena Maria
                              Min zoon
                              Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                              Kommentar

                              Arbetssätt...