hur odlar man läpp gurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jocke120
    • April 2004
    • 120

    hur odlar man läpp gurami

    hej jag har köpt ett par läpp gurami och jag tror att min hane försöker göra ett skum bo men bubblerna går bara i sönder???
    men vad ska man ha ex ph växter vid ytan ????. mvh jock120
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    #2
    Pumpen lär paja skumbot. De bygger skumbon precis som andra labyrintfiskar. Andmat, riccia fluitans och små växtdelar är sånt som mina dvärggurami använt när de varit i bobyggartagen. Åkt hela akvariet runt för att leta efter en liten bit javamossa har de gjort och sedan likt en fågel spottat upp det i sitt bo. Efter några dagar har de gett upp eftersom pumpen raserat deras skumbo.
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • peyman
      • May 2002
      • 416

      #3
      guramin behöver ibland öva i bobygget innan den lyckas så låt han försöka tills han lärt sig. Se till att den har små växter som är lämliga. Själv har jag använt javamossa och Riccia. bra är det också om den kan ha fred när den vaktar boet.
      Peyman Zehtab-Fard
      Uppsala

      Kommentar

      • jocke120
        • April 2004
        • 120

        #4
        men läpp gurami använder inga växt delar står det om läpp gurami och den hinner inte precis bygga nåt innan bubblerna försvinner varför?? ,den har byggt bakom min pump där det är lungnast också .

        Kommentar

        • jocke120
          • April 2004
          • 120

          #5
          jaha ok det kan ju vara svaret på varför han misslyckas tck för ditt svar peyman mvh jocke120

          Kommentar

          • jocke120
            • April 2004
            • 120

            #6
            men var brukar guramin vilja bygga expl på saker som fönster magneten eller i ett ´hörn i akvariumet????? . mvh jocke120

            Kommentar

            • Lenmar
              • February 2004
              • 6154

              #7
              Likväl sätter väl pumpen ändå ytan i rörelse vilket att gör att skummet inte får tillräckligt med fäste. Min teori i alla fall.

              PS. Skrev att det var mina dvärggurami som samlade växter och antog att läppen gjorde det också. Fel av mig att inte uttrycka det tydligare!
              Goa hälsningar, Maria Min hemsida
              Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

              Kommentar

              • jocke120
                • April 2004
                • 120

                #8
                okej men det e lungt

                Kommentar

                • Lenmar
                  • February 2004
                  • 6154

                  #9
                  Kolla med tant Nancy, om jag inte missminner mig så har hon fött upp nån/några kull/-ar med läppgurami. För att lyckas måste de nästan ha ett separat akvarium utan pump. Sedan skall ynglen födas upp med infusorier de första 8-12 dagarna innan det är dags för lite nykläckt artemia.
                  Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                  Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                  Kommentar

                  • jocke120
                    • April 2004
                    • 120

                    #10
                    tack för ditt svar lenmar

                    Kommentar

                    • Tant Nancy
                      • April 2002
                      • 5407

                      #11
                      Hallojs.... jodå, jag har fått några kullar Läppgurami... ur den sista fick jag 40 vuxna fiskar. Kan ju börja med att tala om att de varit otroligt svårsålda via djuraffären... har fortfarande närmare 10 st kvar....

                      Jag lät hannen och honan gå i varsin del av akvariet, avskärmade med plexiglas... i ca en vecka. Hannen fick aldrig till något bo coh jag tänkte att jag kollar vad som händer om honan får komma över... De lekte efter någon minut... romkornen flöt upp till ytan och lade sig bland flytväxterna, SEDAN byggde herr Läppgurami bo och flyttade in äggen....Tre kullar kläckte han på det viset... Jag vet inte om det var min hanne som hade dålig koll på läget eller vad... men så gick det till. Nu har jag ju vuxna hannar från de kullarna... och de bygger bo... så jag är ganska förvånad över den förstes idéer och jag kan inte säga vad som är normalt och inte...
                      I det kar där de lekte hade jag bara cirkulation vid botten... ytan stod helt stilla och var delvis täckt av andmat.
                      Det sägs ju att man ska sänka vattenytan till dem... men mina hade extremt djupt i stället då deras avdelning hade ca måtten 45x45x50...
                      MvH
                      Tant Nancy
                      www.gladafisken.aqualogen.se
                      Mitt fotogalleri
                      Dagbok
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • fredrikgbg
                        • February 2004
                        • 39

                        #12
                        ja när jag köpte läppguramis, så lekte de efter bara två dagar. Båda mina hanar hade byggt varsitt skumbo bland vallisneriabladen som flöt på ytan. Skumbona var inte riktigt som jag tänkt mig. tror att de var ganska dåliga på att få ihop sina bon. Men hursomhelst efter en kort stund i mitt nystarade kar hade jag MASSOR av yngel som jag egentligen inte ville ha, så de fick helt enkelt bli mat till de stora fiskarna. Några överlevde "massakern", men jag måste ha fått in någon parasit eller så, för nu har en efter en, både de vuxna och ynglen dött... De blev missformade och fick konstiga knölar på kroppen... :-( Så nu har jag inga kvar. Funderar att ge mig på regnbågsfiskar istället!

                        Kommentar

                        • jocke120
                          • April 2004
                          • 120

                          #13
                          tack för ditt svar tant nancy och fredrikgbg men fredrikgbg alla säger att dem måste lära sig först innan de kan bygga sitt bo så övade dina eller det kvittar vissa kan det bättre eller sämmre ????
                          för min hane får jätte starka färger och försöker bygga nåt men det blir inget ????
                          någon som vet. mvh jocke120

                          Kommentar

                          • fredrikgbg
                            • February 2004
                            • 39

                            #14
                            ja som du säger var de nog inte så fullärda vad gäller skumbobyggandets konster.... men de byggde tillräckligt bra för att överösa mig med yngel...

                            Kommentar

                            • Tant Nancy
                              • April 2002
                              • 5407

                              #15
                              Som sagt... jag tror att de leker i vilket fall... även om de inte får till något riktigt bo.
                              Är du säker på att ddu inte har för mycket cirkulation i akvariet då.... att inte ytan rör sig där han försöker bygga alltså. Du kanske kunde testa att rikta pumpens utblås åt något annat håll och se om det blir bättre.... Ett annat alternativ är ju att dra ur pumpen ett tag... bara för att se om de börjar leka... Du måste ju ändå ha en lösning på det där med pumpen när det blir yngel, det är stor risk att de kommer att sugas in i den...
                              MvH
                              Tant Nancy
                              www.gladafisken.aqualogen.se
                              Mitt fotogalleri
                              Dagbok
                              Min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...