Hur många gurami? gurami+sorgmanteltetra+pleco?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blurr
    • August 2004
    • 47

    Hur många gurami? gurami+sorgmanteltetra+pleco?

    Hur många Mosaikgurami kan jag ha i ett 180 liters kar? Jag har 4 som jag gillar starkt och funderar på att skaffa fler eller någon likande guramiart.

    Jag har även tänkt ett stim Sorgmanteltetra (10 st) och en Pleco.
    Låter det rimligt?
    180 liter:
    3 Mosaikgurami, 10 Saxfiskar, 2 Ancistrus, 2 Tomatciklider (Indisk ciklid), 4 Amanoräkor
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    #2
    Så här står det på zoopet:
    Hur många fiskar?
    Hur många fiskar kan man då totalt ha i ett akvarium? Det är omöjligt att ge ett generellt svar, men följande kan vara ett litet rättesnöre (även om det finns tusen undantag).
    Fiskar med max.storlek på 3 cm - minst 2 L vatten per fisk.
    Fiskar med max.storlek på 5 cm - minst 5 L vatten per fisk.
    Fiskar med max.storlek på 7-8 cm - minst 10 L vatten per fisk.
    Fiskar med max.storlek på 15 cm - minst 25 L vatten per fisk.

    Jag har lite fler gurami än vad man får plats med vilket betyder att jag måste skaffa större akvarium snart. Gör inte som mej!! Överbefolka inte.

    4 mosaikgurami = 100 liter
    10 sorgmantlar = 50 liter
    Pleco = det som blir över

    Eller? Rätta mig om jag har fel!
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • Blurr
      • August 2004
      • 47

      #3
      Lenmar, såg din Zoonsida, snygga bilder.
      Går det bra att blanda olika guramisorter?

      Jo.. jag har också sett den beräkningen om liter vatten per fisk-cm. Men det känns som det ska gå bra att förutom ett stim tetra även tillföra 2-3 andra fiskar tex gurami.
      180 liter:
      3 Mosaikgurami, 10 Saxfiskar, 2 Ancistrus, 2 Tomatciklider (Indisk ciklid), 4 Amanoräkor

      Kommentar

      • Lenmar
        • February 2004
        • 6154

        #4
        Jag har 5 sorgmanteltetror, 3 honor och två hanar, i guramikaret och de är usla som stimfisk men ganska charmiga. Glupska individer med lite temperament. Kan jaga stora gurami ibland och det ser lite kul ut. Nafsar oxå lite när de är på det humöret. Stora blir de också, mina är som femkronor. Tänk på det när du gör ditt val.

        Jag har ju blandat friskt och har många olika sorter utan att de har bråkat för det. Fredligast av alla är mosaikerna. Gurami kan vara lite nyckfulla. Vi hade tidigare ett par blå gurami och de var GALNA! Hade en arbetskamrat som adopterade de av oss, annars hade vi avlivat dem för de fullkomligen ÄGDE hela akvariet och jagade ALLT och ALLA.

        Våra gurami skall växa och bli större än vad de är nu och därför behövs det ett större kar. Risken är att de svagaste tynar bort och blir utmobbade eftersom de är revirfiskar. Än så länge har vi inte sett några större tendenser på mobbing men jag har läst och hört att det blir värre med stigande ålder och storlek. I september (vi tror vi har råd då?!?) skall vi köpa ett 400 liters till dem för vi känner att det är trångt för dem nu. Jag tror man skall försöka hålla sig någorlunda inom de ramar som angetts här på zoopet. Fiskarna mår bättre av det.

        Läppgurami blir inte fullt så stora som andra gurami och går bra att ha ihop med mosaikerna. Vi har också haft dvärggurami med dem och det har också gått bra eftersom våra mosaiker är så lugna och fredliga.

        Lycka till och skriv en rad på min zoonen när du "gjort klart". Nyfiken på att få se vad du bestämde dig för.
        <font size="1">Edit: rättade till ett stavfel, skrev ågde istället för ägde, helt fel!!</font id="size1">
        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

        Kommentar

        • Blurr
          • August 2004
          • 47

          #5
          Jag får sakta testa mig fram.
          Tack för hjälpen.
          Jag skriver några rader när jag "blir klar".
          180 liter:
          3 Mosaikgurami, 10 Saxfiskar, 2 Ancistrus, 2 Tomatciklider (Indisk ciklid), 4 Amanoräkor

          Kommentar

          Arbetssätt...