Hjälp! aggresiv guramihane

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amy
    • September 2003
    • 81

    Hjälp! aggresiv guramihane

    Min gurami hane blir bara mer o mer aggresiv, i början jagade han en av honorna som numer "bor" undangömd bland några växter. Nu när han blivit större jagar han ALLA. Han har satt akvariumet i skräck. Alla andra fiskar gömmer sig, han är inte att leka med. Finns det nåt bot på detta?
    /Amy Glaad
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #2
    Enklast är att ge honom ett eget akvarium... men det är ju inte så enkelt att lösa. Hos mig har jag märkt att om man minskar chanserna för lek, nämligen genom att sätta filtret så att ytan rör sig ordentligt så att han inte kan bygga bo, så har det lugnat sig lite.... Men ska man inte odla så verkar det vara så att det är lugnast att ha bara honor....
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • malawi_voodoo
      • October 2003
      • 209

      #3
      du kan ju berätta mer om ditt akvarium till att börja med...
      Min Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

      Kommentar

      • Amy
        • September 2003
        • 81

        #4
        Tack för snabbt svar! Har tyvärr inte möjlighet att flytta honom till ett annat kar. Har inte hjärta att ta bort honom, men kan det vara så att det är den enda utvägen för att rädda de andra fiskarna som är mycket stressade?
        /Amy Glaad

        Kommentar

        • Lenmar
          • February 2004
          • 6154

          #5
          Guramihanar blir i regel mer revirhävdande ju äldre/större de blir. Man kan prova att skaffa dem en hona eller två till. Hur många har du nu? Som Nancy skriver så kan ökad ytrörelse också lugna ned lite grann. Man kan också prova att möblera om i karet litegran så hans revirområde förändras. Som malawi voodoo skriver så har också karets storlek betydelse, hur stort är det? Vad har han för sällskap??
          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

          Kommentar

          • Amy
            • September 2003
            • 81

            #6
            Jag har redan testat allt, ökad ytrörelse! skaffat två honor till! tom möblerat om! vet inte vad jag ska göra mer. Karet är 200 l. Sällskapet är 2 skäggmunsmalar, 4 guldbarber, 9 tetror och två gurami honor (en dog av stress igår)
            /Amy Glaad

            Kommentar

            • Lenmar
              • February 2004
              • 6154

              #7
              Usch ja! Då är det inte så mycket mer jag kan hjälpa dig med. Jag hade ett per väldigt aggressiva blå gurami för några månader sen. Jag var till slut tvungen att göra mig av dem. Jag hade en jobbarkompis som hade ett stort kar med bl a palettciklider och där har de det väldigt bra. Annars har jag massa gurami i ett 200-liters kar och det går än så länge *peppar, peppar* bra. Jag har hört att just blå gurami kan vara lite ilsknare än andra sorters gurami. Vet inte om det ligger någon större sanningshalt i det eller om jag bara tagit det till mig eftersom det stämde för mig.
              Varmt lycka till!!
              Goa hälsningar, Maria Min hemsida
              Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

              Kommentar

              • Amy
                • September 2003
                • 81

                #8
                Jag har ingen som kan ta honom Måste isf avliva den stackarn....
                /Amy Glaad

                Kommentar

                • lenis3
                  • June 2004
                  • 2254

                  #9
                  löste det sig med fisken?
                  Min zoon
                  Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                  Kommentar

                  • Glenn
                    • April 2002
                    • 3904

                    #10
                    varför inte sätta ut annons här på zoopet under rubriken bortskänkes?
                    Mvh /Glenn

                    Min Zoon

                    Kommentar

                    • rennicke
                      • November 2003
                      • 335

                      #11
                      Har en polare som har en riktig rövare i sitt akvarium med. Hans hane har dödat 2-3 andra guramis och i brist på artfränder jagar han nu de andra firrarna :P Förmodat är att han ska göra sig av med honom snarast
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=199905


                      Lönen är den enda företeelse som kan gå från futurum till imperfekt utan att passera presens.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...