Kampfiskar som slåss!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    Kampfiskar som slåss!

    Min hane blev attackerad för en vecka sedan. Han förlorade en del fenor, men tycks må bra, äter och är nyfiken. Då han blev attackerad var jag inte hemma, och sedan dess är det plötsligt den förut underlägsna honan som är dominant nu, dvs. de två honornas roller är ombytta! Ena honan är vid ytan hela tiden, medan den andra mestadels gömmer sig.
    Detta är jag inte så oroad för, men det som oroar mig är att deras fenor är ganska illa åtgångna, eller rättare sagt, de har en del "hål" i sina fenor. Eftersom jag inte har ngt annat kar där jag känner att de tryggt skulle kunna vara, undrar jag:
    Är det risk för att ngn av fiskarna dör?
    Kan hanens fenor växa ut?
    Tror nu att den dominanta honan kan lugna sig?
    Bör jag skaffa en till hona, så att det blir 1-3?

    Mvh malawi´n
    Björn Forsberg
  • glimten
    • May 2004
    • 150

    #2
    Fenorna växer ut igen. Hade det varit jag så hade jag fixat ett kar till, ett litet till den ena honan.
    Den dominanta honan kan lugna sig efter ett tag, men man vet aldrig.
    Vill ni veta allt om kampfiskar så är ni välkomna till vårat Kampfisk forum som ni hittar här: http://www.bettas4all.com

    Ni är också välkomna till vårat Fisk forum som ni hittar här: http://www.aquariumfishes.org

    Kommentar

    • malawi´n
      • August 2003
      • 1643

      #3
      ...
      Så det skulle inte kunna funka att fixa en till hona?

      Mvh Malawi´n
      Björn Forsberg

      Kommentar

      • Bubbelina
        • June 2003
        • 322

        #4
        Héj!

        Eftersom det är hannen som är skadad skulle det nästan förrvärra situationen eftersom då är dom 2-3 som jagar honom.

        Om fiskarna är i bra kondition och lite tuffa är risken ofta minimal om dom dör.

        Förmodligen kommer inte honan lugna ner sig eftersom nu vet hon att hon är tuffare. Men eftersom fiskar inte har världens längsta minne så kanske hon lugnar sig men förmodligen ej.

        Fenorna växer ut snart men det vore smart att ha honan borta från hannen ett tag.
        Från egna kunskaper har jag inte lyckats så bra på att hålla honor och hanar ihop. Det blir en massa fenbit. Men om du har snälla fiskar kan det nog funka!

        Lycka till!

        "Allways look at the brhigt side of life.."

        Kommentar

        • malawi´n
          • August 2003
          • 1643

          #5
          hm...
          Eftersom det nyss har varit ett maktskifta, så undrar jag om hennes "regim" kommer att vara så längre, därav inte sagt att jag struntar i era svar
          Det som jag kanske har glömt att förtydliga är att det inte är hanen som är attackerad av honan, utav det är den icke dominanta honan som är attackerad. Hanen däremot blev nog bara skadad utav själva striden mellan honorna...!

          Mvh malawi´n
          Björn Forsberg

          Kommentar

          • malawi´n
            • August 2003
            • 1643

            #6
            -Hur stort "kar" behöver honan om man skulle isolera henne tillfälligt? Skulle det räcka med ett 10-15 liters kar?

            Mvh Malawi´n
            Björn Forsberg

            Kommentar

            • glimten
              • May 2004
              • 150

              #7
              Malawi'n: Ett 10-15 liters kar räcker gott och väl till en hona, själv så använder jag ett 4 liters plast kar för det endamålet.
              Vill ni veta allt om kampfiskar så är ni välkomna till vårat Kampfisk forum som ni hittar här: http://www.bettas4all.com

              Ni är också välkomna till vårat Fisk forum som ni hittar här: http://www.aquariumfishes.org

              Kommentar

              • shpend
                • August 2002
                • 2010

                #8
                Jag hade liknande problem nyligen. Flytta över hannen till ett annat kar sedan efter 1-2 veckor så flyttar du tillbaka den. Det funkade för mej.

                Kommentar

                • malawi´n
                  • August 2003
                  • 1643

                  #9
                  Nu är den i ett kar på ca 8 liter, med några flytväxter av plast och en lavasten. Den simmar runt livligt, och ser bra ut med utspända fenor osv. Den åt när jag matade.
                  Skulle det gå att testa att få lek på två kampfiskar i det karet? Jag kan nänmna att jag aldrig har sett hanen och honan bråka mer än ett litet nyp...
                  Hur ofta bör jag byta vatten? Kan det vara bra att byta ca 10-15 % per dag?

                  Mvh malawi´n
                  Björn Forsberg

                  Kommentar

                  • shpend
                    • August 2002
                    • 2010

                    #10
                    Det funkar med 8 liters kar lägg bara i en värmare och ingen sand. Om du har plastväxter så låt dom flyta omkring. Gör delvatten byten ofta för att hålla det rent, och "dammsug" botten med lite slang så det inte är skitit.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...