falsk trygghet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vega
    • July 2004
    • 90

    falsk trygghet?

    Jag läser lite här och var att om ens kampfiskhane bygger skumbo då betyder det att han mår bra. Jag undrar om man kan lita på detta. Det står ju så mycket konstigheter på internet, så jag litar hellre på er här på forumet än nån sida online.

    Min kampfisk har nu byggt skumbo i stort sätt varje dag sedan jag köpte honom (3-4 veckor sedan). Jag vill att han ska trivas til 100% och därför vill jag inte vaggas in i nån falsk trygghet pga skumbo-byggandet, om så skulle vara fallet. Jag förstår ju att det år något positivt då han bygger, eftersom han verkar vara villig att reproducera sig. Men ändå.

    Kan en kampfisk må mindre bra/dåligt trots att han bygger bo?
  • vega
    • July 2004
    • 90

    #2
    Oj då! 40 stycken har läst men inga svar. Är det någon som har en gissning då? Vad som helst? *blinkar sött med ögonen*

    Eller var min fråga luddig att förstå? jag kan förklara mer om det inte var någon som förstod hur jag menade...

    Kommentar

    • Black_666
      • October 2003
      • 475

      #3
      jaha, har läst, men ja vet inget som kan hjälpa dig... mer än möjligtvis att du blir uppdaterad i senaste-inläggslistan...
      Black Molly

      Kommentar

      • malawi´n
        • August 2003
        • 1643

        #4
        Skulle tro att den mår bra om den bygger skumbo, därav inte sagt att en kampfiskhane som inte bygger bo mår dåligt.

        Mvh Malawi´n
        Björn Forsberg

        Kommentar

        • vega
          • July 2004
          • 90

          #5
          Tack Black_666 för att du svarade iaf

          malawi´n - Tack för ditt svar! Känns bra att höra.

          Kommentar

          • Nate
            • July 2004
            • 14

            #6
            Jeg har kampfisker. De gangene jeg har kjøpt en ny hann lager hann skumreir. Jeg tror det er for å vise seg for hunner eller for å vise territoriet. De pleier å slutte etter en stund. De har det bra selv om de ikke bygger reir. Hvis han finner en hunn han liker begynner han igjen. Av og til lager de reir selv om du ikke har en hunn. Det er som om de bare må bygge litt av og til.

            Nate

            Kommentar

            • brylepudding
              • August 2004
              • 38

              #7
              Kamphanen bygger ju skumbo när de leker så att honorna kan befrukta det. Verkar han må dåligt? Simmar han bra, äter bra?
              3 bondkatter, en svartvit som ser ut som pussikatten, en röd och vit som har mycket norsk skogskatt i sig och en helsvart med tjock härlig päls

              54l
              7 guppy + yngel
              1 plecostomus
              2 ancistrus
              1 kuhlii

              130l
              8 leoparddanio
              20 neontetra
              2 mosaikgurami
              4 praktbotia

              Kommentar

              • Stellan
                • December 2003
                • 60

                #8
                Tjaaa..
                Om kamphannen äter bra, simmar runt utan problem, verkar aktiv och bygger skumbo så kan man ju utgå från att den mår bra.
                Om den gör allt men INTE bygger så betyder det ändå inte att den är sjuk.
                Jag tror inte, OBS! TROR inte, att en sjuk eller vantrivandes kampis skulle bygga bo.

                Kamphannar kan bygga bo även när de inte leker. Ensamma hannar bygger också av någon anledning. Revir kanske, eller så har de trist o leker med LEGO...
                5 pojkar
                7 flickor
                Ett oräkneligt antal
                4 blyga
                4 stackars kvar(fast nu föreställer den bilden en sorgmanteltetra då rå)
                Ett fint Jack Dempsey par.

                <hr noshade size="1">

                Min Zoon på Zoonen

                Min och gummans smyckes och konst sida.

                Kommentar

                • shpend
                  • August 2002
                  • 2010

                  #9
                  Det syns rätt tydligt på kampfiskar om dom mår bra eller inte. Du kan kolla på fenorna om dom är stora och fina.

                  Kommentar

                  • vega
                    • July 2004
                    • 90

                    #10
                    Hans fenor ser fina ut och han är lika glupsk som kakmonstret! Tack så mycket för alla era svar. Nu känner jag mig lugn, eftersom han verkar må utmärkt

                    Stella - hahah, söt jämförelse det där med Lego

                    Kommentar

                    • cattebus
                      • June 2004
                      • 61

                      #11
                      jag såg häromdagen att kamphannar som hålls i en butik i pyttepyttesmå fyrkantiga glasbrkar, tätt ihoplimmade på en hylla, också hade byggt .... inga växter, inte en sten ens. jag blev så betryckt när jag såg detta, jag har aldrig sett att de haft dem sådär tidigare, bära läst att det förekommer. i detta fall kan jag inte i min vildaste fantasi tänka mig att de trivs, snarare känner sig hotade och aggresiva, eftersom de är instängda med andra hannar inpå knuten. Men i ditt fall tror jag du har en glad hanne Lycka till ! /C
                      cattebus
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=212364

                      Kommentar

                      • vega
                        • July 2004
                        • 90

                        #12
                        Usch ja... jag såg samma sak i en djuraffär häromdan. Fast dessa levde i små skålar på ca 1 liter skulle jag tro. Men inte nog med det, skålarna hade nästan inget vatten, bara fyllt till hälften, och då är det ändå sand som tar upp mycket plats också. *ryser* Men, man kan ju inte köpa alla fiskarna, för då gynnar det bara affären och så köper dom in ännu fler

                        Kommentar

                        • shpend
                          • August 2002
                          • 2010

                          #13
                          Här brukar dom oftast ha dom i växtkaren eller i vanliga akvarier med andra fiskar.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...