Erfarenheter Gurami?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johannoren84
    • March 2004
    • 8

    Erfarenheter Gurami?

    Hej

    Hur pass tålig är en Gurami, exempelvis Mosaikgurami eller Dvärggurami? Vad har ni för erfarenheter kring denna fisk?
    Hur känsliga är dom för tex. dålig vattenkvalité?

    Funderar nämligen på att starta upp ett 60liters kar med 5st Dvärgguramis och ett stim av neontetror.
  • Holmby
    • February 2004
    • 1118

    #2
    Planerar du att ha dålig vattenkvalitet då?

    Läs artbeskrivningarna här på Zoopet. Om mosaikgurami kan man läsa att den är en av de tåligaste labyrintfiskarna. MEN! Man kan också läsa att rekommenderad akvarielängd är 70 cm och vattenvolym 100 liter.

    Kommentar

    • Macke91
      • December 2003
      • 32

      #3
      Om man säger så här: Det är den tåligaste fisken jag haft(guldgurami)förutom malarna.
      Många av mina fiskar har dött av olika skäl men guldguramin består.
      I mina ögon:Vacker,tålig och lättskött.Jag rekonmenderar den stort till dig,även om jag aldrig haft dvärggurami(det är väl ingen större skillnad förutom storleken).
      Men varför ska du ha fem och inte fyra?Då får ju båda hanarna varsin hona, dom är ju parfiskar.
      Marcus

      Kommentar

      • Haleli
        • August 2003
        • 413

        #4
        Hej Macke 91 !

        Parlevande Guramis ? NEJ.
        MVH
        Lisa

        Kommentar

        • fredrikakesson
          • November 2003
          • 1363

          #5
          ehh öhhh.Dvärgguramin är svår.Den vanliga riktigt aggresiv.Läs lite i arbeskrivningarna
          Fredrik

          Kommentar

          • Johannoren84
            • March 2004
            • 8

            #6
            Holmby: Självklart planerar jag inte att ha dålig vattenkvalité men det är bra att veta i förväg, all information är bra information. Jag har läst artbeskrivningarna många gånger men personliga erfarenheter är både mer nyanserade och nyttiga enligt min mening.
            Ang. din kommentar kring akvarietsstorlek så går den att härleda till vattenkvalitén. Om guramisarna är väldigt känsliga kanske jag inte bör skaffa några med tanke på att mitt kar är 60l.

            Tack Macke91 för ditt svar. Varför jag funderar på 5 individer istället för 4 har ingen egentlig orsak. Jag är i planeringsstasiet ännu och undersöker därför olika alternativ!

            Kommentar

            • Baggen
              • July 2004
              • 340

              #7
              Dvärguramsiar är jätte trevliga , och kan
              man kalla dom aggresiva så är endast hanen
              det under lek perioden då han kör i väg allt
              och alla från platssen där han har bestämmt sig
              att bygga skummbo. Har man bara honor eller bara
              hanar är dom trevliga fiskar som är vackra
              och snälla.

              /Baggen

              Kommentar

              • Holmby
                • February 2004
                • 1118

                #8
                Ang. din kommentar kring akvarietsstorlek så går den att härleda till vattenkvalitén. Om guramisarna är väldigt känsliga kanske jag inte bör skaffa några med tanke på att mitt kar är 60l.
                Jag tycker att du skall hålla isär akvariestorlek och vattenkvalitet!
                Akvariestorleken är angiven för att fisken skall ha en dräglig omgivning, och man kan ha god vattenkvalitet i betydligt mindre kar än 60 liter.

                Om man hårddrar ditt resonemang så kan man ju ha fisk i ett dricksglas så länge vattnet är bra.

                Desto mindre akvarium du har, desto mera stryk kommer dina fiskar få från revirhävdande hannar.

                Kommentar

                • kevlargirl
                  • May 2003
                  • 205

                  #9
                  Mina erfarenheter av gurami är att dom är allmänt känsliga. Bara mina marmorguramis klarar sig fint. Och då har jag haft mosaik, dvärg och guld. Alla har liksom tynat bort, och det har absolut inte varit något fel på vattnet. Övriga fiskar har mått prima. Synd på sånna fina firrar. Men det är antagligen bara jag som haft otur, prova med några få av varje sort först och se. Lycka till!

                  Kommentar

                  • mats41
                    • February 2004
                    • 593

                    #10
                    60L räcker till ett par och vad gällande vattenkvallite så är dom rätt lika jämn ph och tempratur och delvattenbyten så är de ingen större svårigheter.
                    Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

                    Kommentar

                    Arbetssätt...