Köpa Kampfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stahl_mikael
    • November 2003
    • 293

    Köpa Kampfisk

    Hej tänkte köpa ett par Kampfiskar. Hur många honor bör man ha till hanen?
    Går det sedan att ha kampfiskhonorna i ett kar med 1 Pindani hona (Malawi ciklid) eller i yngelakvariumet med Malawiyngel och Ancistrus.
    Tar Kampfiskarna andras yngel?
    Kan nån med kunnighet från kampfiskar förklara lite om deras andnings sätt. För man ska väll inte behöva nån luft pump eller pump nån gång va? Samt om man bör ha alla kampfiskarna tillsammans på en gång eller ha hanen för sig själv ett tag.
  • stahl_mikael
    • November 2003
    • 293

    #2
    Kan ju även säga att Kampfiskarna kommer gå själva i ca 20 l.

    Kommentar

    • Smisker
      • December 2003
      • 74

      #3
      Jag har haft kampfiskar ett tag så jag ska försöka svara. Här är mina erfarenheter:

      Två eller tre honor brukar vara lagom, men det beror på hur pass aggressiv hannen är. Är hannen lugn så kan det gå bra med en hona, men om du märker att han jagar henne väldigt mycket kan du sätta in en till så att han får flera honor att hålla reda på.

      Kampfiskar riskerar att åka på stryk från större fiskar, hannarna är speciellt utsatta eftersom fenorna är lockande och gör honom långsammare. Jag har aldrig haft dom ihop med ciklider, men det låter inte som en bra kombination alls.

      Eftersom de är köttätare kommer de nästan säkert ge sig på små yngel. Honorna äter till och med upp sina egna om inte hannen stoppar dem.

      Eftersom de lever i väldigt syrefattigt vatten så har de utvecklat ett "labyrintorgan" som gör att de kan hämta luft vid ytan och ta upp syre ur den. Därför ska man se till att ytan är fri så att de kan hämta luft om det behövs. Man bör ändå se till att hålla vattnet syrerikt!

      Det är lämpligt att släppa i honorna först, så att de hinner bekanta sig och hitta gömställen, som lär behövas när hannen släpps i.

      20 liter låter väldigt trångt om du ska ha några honor.
      Det är lagom som yngelakvarium, det behöver du ändå ett om du har två honor eller fler. I yngelakvariet ska du inte ha någon pump.
      Försök hitta ett på ungefär 50 liter med pump/filter och plantera mycket flytväxter och andra gömställen.

      Kommentar

      • stahl_mikael
        • November 2003
        • 293

        #4
        Tack för svaret men hur ska jag hålla vattnet syrerikt om jag inte har nån pump eller luftpump?

        Kommentar

        • mam
          • May 2004
          • 1064

          #5

          Lånar din tråd lite för att ställa ytterligare kampfiskfrågor, hoppas det är OK.

          Kan man ha kampfisk i ett kar med lock eller måste det vara helt öppet?
          Finns det någon lämplig småfisk som kan gå med kampfisken? Skulle se tomt ut med tex 50 liter och bara en fisk.
          /Nina

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            #6
            Hej mam!
            Klart du kan ha lock på eller rätare sagt du bör ha lock på. Kampfisken är en av de fiskar som kan bli "förkyld" annars i och med att luften den andas in är kallare än vattnet han simmar i. Är det 54:an du tänker på? En kamphane med två-tre honor tycker jag är att rekommendera. Min "mesiga" kamphane och hans två honor simmar ihop med mina dvärgguramisar och det fungerar jättefint. Har dock läst om andra som har haft otur med denna kombination men med mina mesifiskar går det jättebra.

            Tetror kan vara ettriga på kampfiskens fenor men behöver inte nödvändigtvis vara det. Mina neoner har aldrig kommit i närheten av "Roberts" fenor. Kilfläcksrasbora är också en söt liten stimfisk som är vänligt sinnade. Sedan en bra algätare, otocinclus. Blir max 4 cm och vill ha några artfränder med sig.

            Tillräckligt vackert så tycker jag.
            Mvh / Jenny
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            • jackson
              • September 2003
              • 1242

              #7
              Som alternativ till otocinclus kan man ha Amanoräkor, de är små och trevliga och väldigt duktiga på att rensa upp i akvariumet på överbliven fiskmat och alger.
              Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
              Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

              Kommentar

              • Smisker
                • December 2003
                • 74

                #8
                Om du vill få yngel måste du stänga av pumpen så att skumboet inte går sönder och så att ynglena inte trillar ner av alla vibrationer vid ytan. Du kan alltså köra utan pump då, men bara om du inte har några andra fiskar i karet såklart... En bra länk om du vill läsa mer om det: http://home.swipnet.se/pomad/artikel.htm

                I vanliga fall kör du som vanligt, med filter och pump som renar och syresätter vattnet.

                Kommentar

                Arbetssätt...