Kan jag ha en kampfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blunder90
    • July 2003
    • 155

    Kan jag ha en kampfisk?

    Jag har ett 30liters sexkantigt akvarium med 3 pansarmalar och 4 neontetror och 3 guppys i och jag undrar om man kan ha en kampfiskhane med dem fiskarna?
    Mitt namn är Linn och jag är 15år

    Ska snart starta upp ett 130liters kar, hade jag tänkt.
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    Kampfiskar tillsammans med guppis är ingen bra kombination. Jag tycker inte att du skall köpa några fler fiskar.

    Guy
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • Bubbelina
      • June 2003
      • 322

      #3
      Nja det är inte den bästa kombinationen jag hade en kamphane med guppis å guppy hannarnas fenopr kan bli lite söndriga. Även neontetror har bott med kampfiskhanarna men dom nöp killen i fenorna hela tiden. Fasst det beror ganska mycket på hur kamphannen är. Är han elak kanske han biter guppysarna men neontetrorna gör inget men om det e en snäll kan ju neontetrorna bita hen. KOmplicerat.. Men du bör nog avstå... :P


      MVH
      "Allways look at the brhigt side of life.."

      Kommentar

      • Rambo
        • February 2004
        • 672

        #4
        Lite svårt att få ngn bra lösning på bara 30liter men jag skulle nog antingen välja bort guppy och skaffa kampfisk eller välja bort kampfisk.
        Mina neontetror och min kamphanne bråkade en del i början, neonerna bet kampfisken i fenorna och han bet tillbaka, men numera så låter de varandra vara.
        Det skulle nog inte vara en nackdel att ha lite fler neontetror om du kan lösa det på den vattenvolymen, 4st e ett ganska litet stim.
        575l Åleds
        80l JAD
        Tiffany - perser/norskskogskatt
        Lizton - renrasig Bengal

        Kommentar

        • Blunder90
          • July 2003
          • 155

          #5
          Jag tänkte att jag skulle välja bort kampfisken och sen köpa 4-5 neontetror till så blir det ett lite större stim.=)
          Men har en fråga till jag har en kinesisk algätare som är typ gul/silvrig eller nåt sånt och han börjar växa ur mitt 60liters kar och jag undrar vad jag ska göra med honom för han har ätit upp alla mina ancistrus yngel och dem var ca 30st. för jag hittar inte ynglena har kollat i pumpen,krukan,under stocken och i den halva krukan men hittar dem inte. Nån som vet var dem kan tänkas gömma sig eller har algätaren ätit upp dem? När jag köpte algätaren sa hon att det var en siamesisk algätare men det är det inte. vad ska jag göra med honom?
          Mitt namn är Linn och jag är 15år

          Ska snart starta upp ett 130liters kar, hade jag tänkt.

          Kommentar

          • jackson
            • September 2003
            • 1242

            #6
            Kinesisk algätare är monster. De blir för stora för 60 liter. De attackerar dessutom andra fiskar när de blir större. Gå genast tillbaka till butiken med dem. Siamesisk algätare kan du INTE ha i 60 liters kar. De blir 15 cm stora och skall gå i stim.
            Skaffa istället exempelvis ottosar eller anamo-räkor. Räkorna är riktigt roliga att ha. De är lika duktiga som siamensisk algätare på att hålla efter alger.
            Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
            Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

            Kommentar

            Arbetssätt...