Kan DU mycket om guramiyngel???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cattebus
    • June 2004
    • 61

    Kan DU mycket om guramiyngel???

    -det kan nämligen inte vi! Men vi vill hemskt gärna lära oss mer, och nu har vi iallafall lyckats med detta:

    dvärgguramisarna lekte i lekakvariet (i en ihålig stock!!!) och båda föräldrarna plockades bort i lagom tid. Ynglena är ca 5 dygn gamla. (200st?)
    Dessutom fick honungsguramisarna inspiration tydligen, för de nedkom med ca 150 st (?) 2 dagar senare. Vi hann upptäcka allt, och skärmade av sällskapsakvariet med en glasruta. Nu vaktar pappan där inne.

    Det är våra första yngel av skumbobyggare, och vi har läst 7 låneböcker från bibblan, samt fem andra lånade av kompisar. Dessutom har vi köpt tre egna böcker. Ändå sitter vi här och är så oroliga att vi ska göra nåt fel med våra bebisar...

    Nu till frågorna:
    Honung:
    ungarna är ca 3 dygn, men inte alls speciellt frisimmande, som jag läste här på zoopet.Verkar vara i samma fas som dvärgguramisarna var i samma ålder. Är nåt fel?
    Varför äter inte pappan medans han vaktar, han måste ju vara helt slut! Nåt fel???

    Dvärg:
    har matat m kokt äggula genom linneduk, pyttesmått yngelfoder och infusorier. Problem: man skall inte övermata, men herregud, man SER ju inte maten! Jag vet ju inte ens om de öppnar munnen! de växer och frodas, så nåt får de säkert i sig, men hur skall jag veta att det är lagom med infusorier t.ex.?

    Jag har lagt ett bananskal om dagen i olika vattenglas sedan de sattes till lek, och nu ser jag i microskopet att det finns ganska många infusorier i en vattendroppe i den guckan som stått hela 5 dagar! Borde de inte kommit förr??? Jag har kollat varje dag!

    Är det mest infusorier på ytan, i mitten, eller i botten av vattenglaset?

    När kan jag börja ge dem artemia? Jag har haft kläckta artemia sedan några dagar tillbaka, och sköter odlingen som man bör, men de ser så stora ut!

    Många frågor, jag VET....Vet du svaren??? SVARA, snälla!!!
    (Bilder finns på zoonen)
    cattebus
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=212364
  • dgqlof
    • November 2003
    • 1344

    #2
    Om just gurami kan jag inte så mycket, men infusorier har jag odlat många gånger.

    Jo det stämmer att det tar ett tag för infusorierna, de lever på nedbrytarna så näringskedjan måste komma igång. Generellt är det svårt att få till några bra infusorieodlingar, men med mikroskop behöver du inte sväva i ovisshet! Mata mycket med dem, men se bara till att inte akvarievattnet blir dåligt.

    Gå över till annat foder så fort som möjligt, dvs så fort ynglen kan svälja det, annars är det som en tickande bomb som förgiftar vattnet.

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      #3
      Kolla upp oveb, poseidon och jorgen41 bland medlemsarkivet. Vet att de har fött upp dvärggurami och gurami. Skicka mejl till dem å fråga. Undrar om inte oveb hade lite bilder på sin zoon också? Kolla här: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=164332

      Gud vad roligt!! Grattis och varmt lycka till!!
      Jenny
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      • oveb
        • January 2004
        • 2577

        #4
        cattebus:

        Jag gav på rekommendation mina dvärgguramiyngel Liquifry No1 och Sera Micro de första dagarna. Jag tvivlar dock starkt på att de överhuvudtaget åt av det. Jag skaffade en 12ggrs lupp på Clas I Sjön och studerade dem många timmar.

        Däremot så åt de av allt annat snusk som blir i ett kar utan cirkulation. Dessutom så klarar de sig flera dagar på sin gulesäck.

        Jag skulle vilja påstå att det första som JAG gav dem och de åt var artemia.

        De simmade fritt 25:e februari och fick den första artemian 12:e mars. De åt sig tydligen smällfeta enl min dagbok.

        Vid två veckors ålder så satt jag med lupp och såg hur de största mumsade i sig de minsta. De blir så mätta så att de får slagsida

        Vad du än gör så oroa dig inte för att det blir snuskigt i karet. Det är mycket större risk att du tar kål på dem om du försöker att "sköta" vattnet än om du låter bli. Mitt vatten stod helt still i 4 veckor utan att jag fick några katastrofvärden. Inga vattenbyten.

        Mitt bästa råd är att du skaffar dig en bra lupp, det är tokroligt att studera dem.

        Om du ger dig på att fotografera så tänk på att du antagligen får ta flera hundra bilder för att få ett par bra. Bara svindyra kameror med riktiga macroobjektiv klarar att ta riktigt bra bilder.

        Förbered dig åxå på att det blir rejält trist efter några veckor av artemia-kokning. Antalet stabiliseras efter ca 4 veckor. Efter 4 veckor så dog bara någon enstaka för mig och den simmade in i någon algtuss och druknade...



        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

        Kommentar

        • cattebus
          • June 2004
          • 61

          #5
          Hej Oveb! Tack för svar!!! Ja, nu är de ju ca 5 mm långa, och riktigt vackra även om de är så små! (Vi har skaffat lupp redan när de föddes, och sitter alla stunder som fåntrattar och bara kollar! Så kul!!!)
          Men en fråga till nu då: köpte på inrådan från zoo, en liten burk med infusorier i olika storlekar, som var i torra bitar. (Protogen-är det samma sak som Liquifry No1 och Sera Micro ?) När man blötlägger bitarna börjar infusorierna leva igen. (!) Nu till frågan: dessa biter blir efter ett par dygn i karet till en luden liten hög! (dvs svamp på dem) Då måste de ju tar bort! Eller???/C
          cattebus
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=212364

          Kommentar

          • oveb
            • January 2004
            • 2577

            #6

            Jo , om det möglar så måste du ju försöka suga bort det.

            Har du sett om de äter med lupp ?? Tänk på att de dom behöver få i sig är otroligt lite samt att dom pysslar ju liksom inte med annat än att leta ätbara grejor.

            Jag tror inte det är samma som som Liquifry , det är nämligen i vätskeform.

            Gulesäcken borde vara borta nu så det är först nu de behöver tillskott.
            Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

            Kommentar

            • oveb
              • January 2004
              • 2577

              #7

              Hur går det med ynglen ??
              Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

              Kommentar

              • cattebus
                • June 2004
                • 61

                #8
                Jo, tack för att du frågar; det går BRA! Över förväntan faktiskt! För ett dygn sedan flyttade vi ihop dvärgguramibebisarna med honungsguramibebisarna, och hittills är det inga som helst problem! De växer och frodas, men tycker fortfarande att artemiaräkorna är för stora. Jag ser att de blir nyfikna och simmar fram, men än så länge har jag inte sett att de käkat. Äter infusorier och pyttesmått torrfoder i väntan på att växa till sig lite alltså!
                De läbbiga resterna av infusorierna jag köpte har jag plockat bort, och skaffat ett GÄNG ytväxter som "reningsverk". (Och hur svårt är det inte att få tag i flytväxter sedan! Fick till slut tag i nåt utan namn, och vattenhyacint hos växtmästaren...lite andmat följde med.)
                Fler tips mottages dock tacksamt!
                Hej på er! /C
                cattebus
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=212364

                Kommentar

                • jorgen41
                  • December 2002
                  • 2087

                  #9
                  Tjena.
                  Det verkar verkar ju gå bra för dig, grattis !!

                  Och till frågan du skickade till mig angående om dom äter sina syskon så är det något jag aldrig råkat ut för.

                  Har dom ett tillräckligt stort kar så simmar dom tom tillsammans i något som liknar stim :-).

                  Det är normalt att pappan inte äter när han vaktar.

                  Infusorierna lever strax under vatten ytan man brukar kunna se en hinna typ 1mm under vatten ytan.

                  Kokt ägggula är kanon som foder.

                  Jag tror jag började ge mina artemia efter 2 veckor i kombination med smulat torr foder.
                  http://www.aquascapes.webhop.net
                  http://jorgensblog.blogspot.com/

                  Kommentar

                  • cattebus
                    • June 2004
                    • 61

                    #10
                    Tack snälla för alla tips! Vill bara säga att jag är så glad att jag hittat hit, ni är alla ett kanonstöd! Nu får jag hoppas att mina dvärgguramiyngel överlever, för jag misstänker att deras pappa (Gunwald) har fått vattensot!!! Han har blivit riktigt tjock, så jag har isolerat honom...Är det nån här som testat ge medicin som finns mot det i torrfoder förresten??? Funkade det? Vad heter det? /C
                    cattebus
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=212364

                    Kommentar

                    • oveb
                      • January 2004
                      • 2577

                      #11
                      Jag har haft det som jag TROR varit bukvattensot ett par ggr , dock utan att lyckas bota det. Har provat med salt och något ifrån Waterlife som jag inte kommer ihåg vad det heter och det har aldrig fungerat.

                      Jag tror att det helt enkelt varit svaga individer som inte klarat sina egna bakterier helt enkelt.

                      Har för mig att det finns fungerande läkemedel på recept dock. Det går bara att få hos veterinären. Jag har dock avlivat istället...

                      Problemet med många mediciner är att de kan slå ut alla nyttiga bakterier i filter osv så avlivning har känts som den säkraste metoden

                      Lite grymt, det erkänner jag men många ggr det bästa.

                      Skulle det gå åt pipsvängen med ynglen så kan du poppa över till oss så får du gärna några. Vi har ett litet gäng kvar som vi skulle behöva bli av med. Födda i februari.


                      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                      Kommentar

                      • oveb
                        • January 2004
                        • 2577

                        #12

                        Hur gick det med Gunvald ??

                        Äter ynglen artemia nu ??

                        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...