Labyrinter och vattenbyten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo

    Labyrinter och vattenbyten

    Häpp!

    Föll pladask för en odlingsvariant för första gången sedan jag minns inte när. Slog till och köpte ett par "Kopparkampfiskar" för några veckor sedan. Oklar över om det är en splendens eller imbellis i ursprunget, har sett den i butikerna under båda namnen. Snygg som Sören i vilket fall.

    Väl installerade i karet hände det snabbt grejer, skumbon byggdes på flera ställen, honan charmades och övertalades och får nu duktigt med däng om de råkar på varandra bland växterna. Rätt trolig lek alltså (svårt att se, firrar som vaktar rom leker ofelbart på ställen som inte går att kolla i mina kar). Har några få andra fiskar i akvariet också, och tycker det börjar bli dags för vattenbyte. Hur byter man då vatten till dessa charmörer med skumbo, utan att vattennivån ändras i karet och skumboet förstörs?

    I mitt 600 l kör jag ner slangen och blåser på med kallvatten samtidigt som jag tappar ut vatten med hink. Vattennivån ändras marginellt. Det 50-literskar där Bettorna går känns dock för litet för att köra den metoden. Har ni därute några andra tips på hur jag kan bära mig åt?

    Hilsen!
Arbetssätt...