Argsinta Boesmani regnbågar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wadel
    • June 2003
    • 140

    Argsinta Boesmani regnbågar.

    Idag fick de första fiskarna flytta in i vårt 310 liters som stått en vecka utan fisk men med sand och växter och filter/pump.

    6 st boesmani regnbågsfisk och två stycken räkor , fiskarna och räkorna verkade trivas efter bara några minuter men sedan efter några timmar stoppade jag ner en Praecox som är ganska liten , bara 3 centimeter.
    praecoxen är ett yngel som inte är fullvuxet och vi har fem stycken sådana i ett annat akvarium , men de stygga boesmani började jaga den lilla stackaren och nafsa efter hans fenor. så efter 10 minuter fick han flytta tillbaka till sina yngelkamrater.

    Meningen var att vi skall få plats med både praecox och boesmani i detta 310 liters.....
    Brukar boesmani vara så arg och elak ?

    jag trodde boesmani precis som praecox var fredlig och lugn men dessa är relativt vilda och simmar en del och verkar inte fredliga alls , så jag vill knappt ha dom.

    brukar man kunna blanda boesmani och praecox ?
    kanske gav de sig på praecoxen för att han var ensam och det blir bättre om jag sätter i alal våra praecox som är 7st vuxna och 5st yngel.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Regnbågshanar kan vara griniga. Jag hade en stor (gissningsvis 8 cm) praecox-hane som skulle slåss med allt och alla - jag blev till slut tvungen att plocka bort den.

    Jag skulle gott kunna tänka mig att det funkar bättre om du sätter in en grupp praecox istället för en ensam fisk, på det viset blir det inte samma hetsjakt mot en enda fisk - fast lite gruff och skadade fenor skulle jag tro du kan se första veckan eller så ändå. Sen, när alla känner varann, borde det hela lugna ner sig.

    Om du inte har en sån där över-aggressiv hane, förstås.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • wadel
      • June 2003
      • 140

      #3
      Ok , jag får låta boesmani lugna sig lite och sedan introducera hela praecoxfamiljen , dom är ju 12 st dvs. dubbelt så många så kanske boesmani inte är så tuffa då.

      Kommentar

      • Olle A
        • January 2002
        • 1661

        #4
        Jag skulle rekommendera dig att skaffa både fler boesmani och fler praecox. Deras naturliga beteende är att gå i stora stim, och många stimfiskar blir lätt stressade och aggressiva om de hålls i enstaka exemplar. Om du t ex fördubblar antalet av båda arterna tror jag att det går bättre, även om jag förstås inte kan garantera något.

        Olle

        Kommentar

        • wadel
          • June 2003
          • 140

          #5
          ok , grejen är den att boesemaniakvariet bara gått i 16 dagar så jag vill lugna mig lite för att få igång kretsloppet först.

          sen har jag tänkt köpa 2 boesemani till , och sätta i alla praecox som är 6 vuxna och 5 st yngel 2-3 cm cirka. men de får växa nån månad till.

          mer än 8 boesemani och 11 praecox tror jag e för mycket fisk i ett 310 liters ? har också 4 räkor och 4 små siamesiska algätare där.

          Kommentar

          Arbetssätt...