Hur föder ni upp de små bastarderna ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wadel
    • June 2003
    • 140

    Hur föder ni upp de små bastarderna ?

    Vi får enorma mängder yngel av praecox , konstant 20-40 st i det stora akvariet och det blir nya helatiden.

    Jag sätter över dom med decilitermått i ett litet 50 liters och matar med liquifry och sedan finfördelat flingfoder och har fött upp väldigt många på så sätt - enda problemet är att dödligheten bland ynglen när de är som minst uppgår till ca 70%.

    jag har samma vatten i yngelkaret som i det stora akvariet där ynglen tillverkas , och samma temperatur , byterlite vatten varje dag och har INGEN pump i yngelkaret för dör alla yngel på ca 30 timmar trots att det är en otroligt svag pump.

    Hur gör ni andra med regnbågsyngel ? alla tips och metoder mottages tacksamt.
  • Gwendly
    • April 2003
    • 264

    #2
    http://www.rainbowfishes.org/hatch.html
    Besök ASW och CCA's hemsidor

    www.asw.ca
    www.cichlidae.ca

    Kommentar

    • wadel
      • June 2003
      • 140

      #3
      ja det kan jag göra , tänkte mig bara att det vore kul att få ta del av andras erfarenheter här på forumet och ha chansen att ställa en följdfråga om det är något man undrar över.

      Tack för länken ! mycket bra läsning.

      Kommentar

      • Haleli
        • August 2003
        • 413

        #4
        Hej wadel !

        Jag har fött upp mycket praecox på Sera micron som första foder.
        Du kan även ge vinägermicro, men det är mer arbetskrävande för dig.
        Jag har flyttat lekgruppen istället för ynglen,och använt ett luftdrivet Tetra svampfilter som skött filtreringen i 220 L akvarium.
        Temperatur vid odling/uppfödning hos mig har varit 27-28 grader.
        Jag använder inte Liquifry då jag anser att det smutsar för mycket, och att det kan ge en okontrollerad infusorietillväxt som skapar syrebrist.Enligt min åsikt är det bättre med ett startfoder som ligger på ytan eftersom de nykläckta Praecoxynglen uppehåller sig där de första dagarna.Kläckningstiden varierar,så du har ungefär 7-10 dagars åldersskillnad på ynglen,(gäller ägg lagda samma dag), vilket du måste ta hänsyn till under uppfödningen.(foderstorleken)
        Lycka Till !
        Lisa

        Kommentar

        • mats41
          • February 2004
          • 593

          #5
          Jag tror ochså de är lättare att flytta några vuxna till ett mindre lekakvarie med tätt med växter där dom kan romma av sig pump är ett måste och ett ett med skumpatron funkar fint ,kläck artemia de är bra även när dom blir mer rörliga och simmar runt efter några veckor så kan du ochså ge dom cyklops som är bra för tillväxten.
          Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

          Kommentar

          • wadel
            • June 2003
            • 140

            #6
            Tack för alla tips !

            Kommentar

            • wadel
              • June 2003
              • 140

              #7
              Föresten , hur är en pump med skumpatron ?

              jag vill inte ha det strömt där ynglen bor , hos de stora ynglern kör jag med en fluval-1 som jag matar med 165 Volt för att få ner utströmningen till ett minimum.

              Kommentar

              Arbetssätt...