Kamphane/hona

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fija

    Kamphane/hona

    Jag har tänkt att mina kampfiskar ska leka. Har inte köpt dem än, men beställt en hane. Ska man köpa honorna innan eller efter hanen har anlänt?

    mvh

    // Fija
  • Bubbelina
    • June 2003
    • 322

    #2
    Efter hannen anlänt är nog lämpligast. Då får han tid att stabilisera sig och kanske bygg lite skumbon innan tjejerna kommer. Tänk på att ha mycket växter när honorna kommer eftersom dom är ganska rädda när dom har flyttat från ett annat akvarium och dom kanske blir rädda för hannen om han jagar dom. Men efter dom lekt måste du flytta honorna vad ska du göra av dom då? Hur många honor ska du köpa?

    Lycka till!
    "Allways look at the brhigt side of life.."

    Kommentar

    • Fija

      #3
      Behöver man flytta dem om man har så pass mycket växter att de kan gömma sig?
      Annars har jag ett stort akvarium och ett litet yngelakvarium, så de får bo i något av dem då.
      Tänkte ha 3 honor.

      Om jag överhuvudtaget får den jag beställde vill säga. Det var ju inte säkert.

      mvh

      // Fija

      Kommentar

      • varg
        • August 2002
        • 1002

        #4
        Ursprungligen skickat av Fija
        Behöver man flytta dem om man har så pass mycket växter att de kan gömma sig?
        helst....för hannen vaktar äggen/yngel hela tiden, då kommer han jaga bort allt i närheten...eftersom hans uppgift är att plocka ägg/yngel som ramlar ner från boet, måste han vara där under hela tiden, vilket inte kommer gå om det finns andra fiskar i karet som han måste jaga bort....speciellt om det kommer tre....hanen kommer stressas ihjäl, de gjorde min :/

        kom ihåg bara att när man odlar kampfiskar kan flera bli hanar, då måste du ha utrymme för alla dom ...

        mvh. pumpan
        Zoon

        Kommentar

        • Dean87
          • January 2004
          • 70

          #5
          käkar inte hanen up ynglen när dom är fri simmande??
          Mvh. Dean

          Kommentar

          Arbetssätt...