Storlek på neonregnbåge?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Storlek på neonregnbåge?

    Bara en fråga... Jag ser att 5-6 cm anges som maxstorlek på neonregnbåge, Melanotaenia praecox. Stämmer det?

    Jag hade en ensam hane av vad jag anser var M. praecox, och den var klart närmare 10 cm än 5... Här är en bild på just den hanen: <gammal länk fimpad>

    Just den här hanen var dessutom en problemfisk, och tämligen aggressiv.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • Millie
    • August 2003
    • 293

    #2
    Jag hade för ett par år sedan 4 st Melanotaenia praecox, 2 hanar och 2 honor. Alla fyra blev större än 5-6 cm, jag skulle tippa på att de slutade på 8-9 cm. Och särskilt en av hannarna var väldigt aggressiv och terrioriserade de andra tre regnbågarna så ofta han fick tillfälle. Han gav sig dock inte på andra fiskar i särskilt stor utsträckning, utan höll sig till att bråka med sin egen sort.

    Så mina erfarenheter av regnbågarna stämmer helt överens med dina, Azur!

    Kommentar

    • Ingela L
      • January 2004
      • 89

      #3
      Jag får inte fram din bild Azur. Är det bara jag?

      Mvh
      /Ingela

      180l Juwel Rio
      Barber
      Regnbågsfiskar
      Killis

      Kommentar

      • Holmby
        • February 2004
        • 1118

        #4
        Verkar inte som Azurs webserver är igång just nu.

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Stämmer. Microsoft Word slaktade min site så jag har fått göra om hela websiten. Prova denna länk:
          http://mikes-machine.mine.nu/specimens/Melanotaenia_praecox_DSCN4005_red.jpg
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • mats41
            • February 2004
            • 593

            #6
            Tjenis!
            8-10 hanar 5-8 honor och lite beror på akvariets storlek och vattenkvalite samt hur mycke fisk som finns i akvariet,fodret är ochså en vesäntlig del på tillväxten.
            Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

            Kommentar

            • Guy Palm
              • March 2002
              • 5720

              #7
              På rainbowfish http://members.optushome.com.au/chelmon/Melanotaenia.htm
              anges storleken till 8 cm så det stämmer nog att de blir lite större

              Guy
              Guy
              ,Poecilia,SKS,GOC,

              Kommentar

              • mats41
                • February 2004
                • 593

                #8
                Hej Guy palm jag tackar för länken med regnbågar den har hjälpt mig mycke mina mår toppen jag har nu 17 trifashiata + 2par randiga i 450L burken temp 25 ph 7,5 allt funkar kanon.
                Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

                Kommentar

                • wadel
                  • June 2003
                  • 140

                  #9
                  Ja har en praecoxhanne som är strax över 7.5 centimeter , men jag är 100% säker på att alla praecox som blir stärre än 6.5 cm INTE är renrasiga , något skiljer sig med de fiskarna än de andra.

                  Har pratat med många som hållt regnbågsfiskar i flera år oc ingen har hört talas om praecox som blir så stor. så ja tror helt ovetenskapligt att stor-praecoxen inte är exakt samma sort som de små , jag har också "vanliga" små hannar och de blir inte en mm över 5.5 trots samma ålder
                  och samma mat/akvarium.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...