Försvunnen kampfisk hittad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Smisker
    • December 2003
    • 74

    Försvunnen kampfisk hittad

    Vid ett vattenbyte idag dök en kampfisk hona upp. Hon har varit borta i nästan en månad, jag antog att hon blivit uppäten när hon försvann. Rensade ur all inredning och växter och silade gruset mellan fingrarna, men hon fanns inte där. Nu dök hon i alla fall upp, och hon verkar ha problem att simma. Hon står lodrätt med stjärten i vädret, och när hon försöker simma snurrar hon bara runt. Hon har ett ganska stort sår på sidan som inte verkar ha läkt ett dugg under tiden hon varit borta.

    Tror ni att simblåsan kan vara skadad, eller kan hennes simproblem bero på att hon kanske suttit fastklämd ett tag och inte kunnat röra sig?

    Hur mycket salt är lagom att dosera i ett 50l akvarium, för att hjälpa ett öppet sår att läka?

    Just nu äter hon allt hon kommer åt... har inte fått mat på ett tag.
  • Smisker
    • December 2003
    • 74

    #2
    Nu kan hon simma rakt! Hon rullar över på rygg ibland, men hon rätar upp sig direkt. Det blir bättre och bättre i alla fall.

    Då återstår såret. Har förstått att salt hjälper läkandet på traven.
    Skulle vara trevligt med en liten lathund för lämplig mängd salt per liter vatten för t.ex dessa ändamål:

    I förebyggande syfte,
    Olika sjukdomar som kan botas med salt,
    Sårläkning, som i detta fall.

    Jag har hört att kampfiskar är lite känsliga för salt, någon som vet mer om det?

    Kommentar

    • Kuhlii
      • March 2003
      • 200

      #3
      Men vänta ett tag... kampfiskar är väl labyrint fiskar... och dom måste väl upp till ytan och andas... eller?
      Mina sköldpaddor kan du hälsa på om du går in på http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=51995

      Kommentar

      • Smisker
        • December 2003
        • 74

        #4
        Den här honan har då inte varit uppe vid ytan på ett bra tag i alla fall, visst är det konstigt? Det enda jag kan komma på är att hon har suttit fast i rötterna på javaormbunkarna, jag kollade igenom dom noga när jag tömde akvariet på all inredning, men det är möjligt att jag missade något där... Någon annan förklaring finns inte, för akvariet var helt tomt och det fanns bara två fiskar där, och nu är det tre. Övrig inredning bestod bara av en grotta, som jag kollade, en doppvärmare och ett filter, som jag plockade ut och bytte samtidigt, så hon kan inte ha varit bakom eller i det.

        Kommentar

        • heljis

          • June 2003
          • 1150

          #5
          Kampfiskar behöver inte andas vid ytan, men de kan göra det om det är dåligt med syre i vattnet.
          Vet faktiskt inte hur det är med salt och kampfiskar, men ett tips är att över den i ett separat akvarium innan du börjar med sånt.
          Lycka till!

          Mvh. Martin
          Martin Heljedal

          They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

          Kommentar

          Arbetssätt...