Chokladgurami?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oktopuz
    • April 2004
    • 85

    Chokladgurami?

    Hej!
    Mitt akvarium är på 70l, med 4praktbarber, 4 rödmunstetror samt 2 otocinclus. Akvariet är inte så stort men som läget är nu finns det plats över. Min fråga gäller chokladgurami, har fått lite tips tidigare, men jag kan inte bestämma mig om jag ska köpa ett par eller inte. Vissa har avrått pga vattenkänslighet, medan vissa råd menar att det är bara att köpa. Någon som har någon erfarenhet av dessa fiskar? Borde jag se mig om efter någon annan fisk,eller skulle det kunna fungera? (Har läst infon här på zoopet, men det fanns inte så mycket om egna erfarenheter) Om det skulle fungera, någon med något bra tips om mat osv? Akvariet har någon rot, en del växter (fler kommer förhoppningsvis snart) samt något gömställe, vattenbyten sker 1 gång/vecka, ibland 2.

    Tack på förhand!
    /Okt
    http://www.grooda.com
  • marie_b
    • December 2003
    • 37

    #2
    Har fyra stycken i ett 70 liters, dom har varit totalt okomplicerade, nyfikna och äter allt utan problem. Mitt akvarium är relativt tätt bevuxet, med ett par mindre rötter som än så länge färgar vattnet ganska brunt. Chokladisarna är i regel framme vid frontrutan för att se vad som är på g. Det enda trista är att jag lyckades få 4 hanar, och jag har sedan jag köpte dem inte sett några till salu nånstans, skulle gärna byta ut ett par av dom mot honor....
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=136689

    Kommentar

    • oktopuz
      • April 2004
      • 85

      #3
      Jättebra tips! Har också en rot som färgar av sig, trots att jag kokat den säkert 5 ggr. Men det låter jättebra att de verkar okomplicerade och går att ha i den här akvariestorleken! Känner mig lite säkrare på mitt beslut nu! Blir lite osäker när man läser att de är så känsliga och mottagliga för sjukdomar osv.
      http://www.grooda.com

      Kommentar

      • kex
        • June 2004
        • 3

        #4
        har 2 st i ett 100l. klippte till direkt när jag såg dem i butik, eftersom dom är såpass ovanliga. måste säga att det gjorde jag rätt i. en mkt trevlig fisk med många roliga egenskaper. passar ihop med ciklider och större gurami.. och nåra stora malar utan prob. kolla bilder på www.akvarieguiden.nu, heter kexet.

        man bör dock ha mkt växter.... då dom verkar gilla att hålla sej lite gömda. vattnet trodde jag skulle bli prob men har funkar skitbra hittils (ta i trä). byter 20%/vecka, tillsätter ektozon. måste också säga att jag inte kan se skillnad på dem, utom att en är något större... och därför honan(????).

        rekomenderar verkligen denna firre.

        Kommentar

        • oktopuz
          • April 2004
          • 85

          #5
          Roligt att höra att det verkar fungera med denna fisk, då många säger att den är så känslig. Jag är också väldigt fascinerade av dem, de har en härlig form. Uppfattade även ditt tips om att de gillar växter, om jag köper några choklader ska jag även köpa med lite mer växter! Jättefina akvarium du har! Såg att du hade en rätt stor rot i mitten av ett av akvarierna, hur gör du för att den inte ska färga av sig? Min ser likadan ut, trots att jag kokat den, hmm nu blir det nog för den 6:e gången så avger den färg. Nåt litet tips kanske?
          http://www.grooda.com

          Kommentar

          • kex
            • June 2004
            • 3

            #6
            jag fick roten av min farfar, som haft den för 15 år sedan i ett 500l. den var helt grå, med ett 3mm tjockt lager av gamla pälsalger. det var det värsta jag varit med om! men skam den som ger sig tänkte jag och skrubbade vidare... vet inte vilken del av hela projektet som fick min rot att inte färga av sej... skrubbade iaf med potatisborste, svamp, kniv och kokade den 3-4ggr under en veckas tid... sen orkade jag inte mer. men det gav ett bra resultat.

            tack för alla fina ord om mina kar!

            Kommentar

            Arbetssätt...