Kampfiskar som leker!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • martal
    • May 2004
    • 618

    Kampfiskar som leker!!

    Har läst många inlägg om kampfisk och lek på denna sida men vet ändå inte vad jag ska göra!!
    Har en kampfisk som precis har lekt.Har sett ägg som både honan och hanen plockat upp i skumboet.Ser ingenting i skumboet men äggen var ganska små.
    Vad GÖR jag nu???
    Det här behöver du veta
    www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm
  • glimten
    • May 2004
    • 150

    #2
    Marta: Då är det dags att ta bort honan, hanen sköter om äggen, blir det yngel så sköter hanen om dom också, när ynglen är frisimmande (simmar vågrätt)är det dags att ta bort hanen.

    Fick en 20-30 tal yngel i natt på mina Blue Marble Halfmoon, ska bli spännande att se om dom överlever.
    Vill ni veta allt om kampfiskar så är ni välkomna till vårat Kampfisk forum som ni hittar här: http://www.bettas4all.com

    Ni är också välkomna till vårat Fisk forum som ni hittar här: http://www.aquariumfishes.org

    Kommentar

    • martal
      • May 2004
      • 618

      #3
      Ja nu är det över.Lyckades förstöra skumbo när jag såg honan äta upp äggen istället för lägga dom i skumboet.
      Några är kvar dock.Ser ut som hanen äter ägg ochså.Får se hur många som är kvar imorgon!!
      Det är en Cornflower Veil tail.Honan är mörk med röd(ibland) bukfena och turkosblå stjärtfena.
      Det här behöver du veta
      www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

      Kommentar

      • Mini_agge
        • May 2004
        • 165

        #4
        Det ser ut som om hanen äter upp äggen men oftast gör han inte det. Gamla hanar kan däremot få för sig att äta äggen har jag hört... Honan måste du däremot ta bort på direkten när leken är klar för normalt så äter honan upp äggen. Men det finns honor som hjälper till men det är inte det vanliga.
        ASTA =)






        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=182580

        Kommentar

        • martal
          • May 2004
          • 618

          #5
          Hej!!
          Tack för svaren.
          Men tror inte att det finns några ägg kvar.Igår fanns det ca 15-20 stycken och kampfiskhanen har vaktat i 2 dagar.Men idag har han börjat röra på sig och jag är säker på att han äter upp äggen.
          Har iakttagit honom och han "jagar" på ytan.Jag trodde han flyttade äggen men han tuggar och sväljer!!
          Tyvärr :-(
          Det här behöver du veta
          www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

          Kommentar

          • martal
            • May 2004
            • 618

            #6
            Vad GÖR jag nu!!
            Det finns ägg kvar!! Flyttar jag på hanen??
            Det ser faktiskt ut som om han äter dem.Är det möjligt att han kan äta dem allteftersom dom utvecklas.
            Dessutom har jag hittat ägg som inte ligger i skumbo??
            Alla kampfiskhanar kanske inte är bra ägg/yngelvårdare??
            Det här behöver du veta
            www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

            Kommentar

            • cecilia
              • January 2003
              • 754

              #7
              Hej! Det är mycket svårt att klara ägg & små yngel utan "pappans" omsorger. Att han äter upp äggen kan bero på att de är obefruktade eller angripna av något, t.ex. svamp. Det kan också bero på att han inte har förstått "hur man gör" ännu. Kampfiskar kan behöva ett par försök för att få till en kull, men har de börjat leka så kan du räkna med lek igen. Låt honom gå kvar och ge honom ordentligt med mat så bygger han snart bo igen. Mvh Cecilia

              Kommentar

              • martal
                • May 2004
                • 618

                #8
                Tack för svaret!!
                Jag hoppas du har rätt :-)
                Det som överraskade mig mest är att jag inte brytt mig så mycket om kampfiskarna.
                Har slöjstjärtar som jag ängnat mycket mer tid åt.
                Jag har haft kampfiskhonan i ungefär 3-4 veckor och den är fin så jag hoppas dom leker igen!!!!
                Det här behöver du veta
                www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

                Kommentar

                Arbetssätt...