för litet utrymme för kampfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dammtuss
    • June 2004
    • 40

    för litet utrymme för kampfisk?

    Jag har en fråga här.
    Vill gärna prova på att ha kampfiskar av något slag, men jag har ett 63 liters akvarium. är det för litet?
    finns det någon annan vacker fisk annars, som passar till ett 63l?
    Fröken Dammtuss

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=230912
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    #2
    63 liter för kampfisk är väl väldigt bra!!

    Jag tycker bara att det är svårt med sällskap till dem. Bråkar de inte själva med andra fiskar så brukar andra fiskar bråka med dem pga deras vackra böljande fenor. Skrev jag precis som jag hade massor av erfarenhet. Det har jag inte!! Har bara haft och har en endaste kampfisk tillsammans med två honor, en banjomal och fem sebrafiskar. Man måste nog tänka till lite när man väljer sällskap till den tror jag. Det finns otroligt många inlägg på forumet om just kampfisk. Kolla igenom lite där.

    Tycker helt klart att det är en rolig fisk att ha och skulle inte vilja vara utan honom och hans tjejer. Ibland kan det se lite tomt ut i karet för jag har lite svårt för att bestämma mig viket sällskap de skall få. Men det ordnar sig nog...

    En annan vacker fisk som inte har så böljande läckra fenor är dvärggurami. Den finns i olika färgställningar. Sök om den på forumet och bland fiskarna. Den var en av de första fiskarna jag skaffade och är fortfarande favoriten som jag aldrig kommer tröttna på.

    Mvh // Jenny
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • Bubblan89
      • November 2002
      • 1220

      #3
      Du skulle kunna ha ett stim kardinaltetror eller neontetror tillsammans med kampfiskhanen, det skulle vara jättesnyggt!
      Kampfisken kommer att trivas med ett akvarium på 63 liter

      Du kan läsa massor om kampfiskar på den här sidan :
      http://home.swipnet.se/danoieva/betta/

      Kommentar

      • Marie J
        • January 2004
        • 10616

        #4
        Här är en trevlig kampislänk med =)

        http://home.swipnet.se/pomad/artikel.htm

        Det går perfekt med ett 63 l!!!
        /Marie.

        Min zoon Mina hundar Min Dagbok
        En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

        Kommentar

        • martal
          • May 2004
          • 618

          #5
          Hej,jag tror alldeles säkert att du skulle kunna ha en kampfiskhane i 63l akvarium.Men jag tycker att du ska köpa en som varit i ett stort akvarium på djuraffären.
          Har haft 3 kampfiskarhanar och alla har varit olika.Den första var aggresiv och klarade sig bra i ett 12l akvarium.Den andra hade jag i ett 60l akvarium och det var antagligen alldeles för stort.Den hade varit in en mycket liten plastburk i djuraffären och vågade aldrig riktigt komma fram!!
          Den 3:e kampfiskhanen som jag har idag bor i 12l akvariet och den klarar sig bra.
          Det är viktigt att dom har mycket växter,gärna mycket flytväxter,mörk botten t.ex svart fin sand och en rot med mycket hål så den kan gömma
          sig.
          MVH
          Det här behöver du veta
          www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

          Kommentar

          • black_molly
            • May 2004
            • 279

            #6
            Testa denna http://home.swipnet.se/pomad/artikel.htm
            MVH<h6>BM</h6>

            Kommentar

            • drifter
              • June 2004
              • 133

              #7
              jag har en kampfisk i ett 54 liters kar. jag har en groda 4 platys o 2 guppys och dom bråkar aldrig. i början så "blåste" han upp sig när han såg dom i plastpåsarna. men sen så har det inte varit någe problem. men mina polare har kampfiskar som e ruskigt aggresiva mott allt så jag har nog haft tur och fått en snäll kampfisk. den blir inte sur även fast groda ibland nafsar honom i fenan.

              jag skulle satsa på platys kanske guppys det beror på hur aggresiv din fisk är.

              Kommentar

              • dammtuss
                • June 2004
                • 40

                #8
                Okej. Om man vill ha honor också, ska man köpa en eller flera honor eller spelar det ingen roll?
                Fröken Dammtuss

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=230912

                Kommentar

                • Qwerty
                  • December 2003
                  • 526

                  #9
                  molly passar med kamp fisk har det själv
                  363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

                  Kommentar

                  • ricke
                    • February 2004
                    • 352

                    #10
                    du ska fler honner till hanen

                    Kommentar

                    Arbetssätt...