C. lalia (Dvärggurami) med... ja, vad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ViZiR
    • December 2003
    • 490

    C. lalia (Dvärggurami) med... ja, vad?

    Har kommit fram till att det är ett par Dvärggurami jag vill ha..
    Vilka anda arter förrutom de som står om i min profil är möjliga
    att hålla tillsammans med dvärgarna när jag sålt paletterna? ()
    Lätt fråga i jämförelse med de jag vanligtvis ställer.
    <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
    </font id="Comic Sans MS"></b>
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #2

    Jag har neontetror,ancistrus,amano-räkor,siamensis och en slöjstjärt med mina !

    Jag har 1 vuxen hanne och 2 vuxna honor, tillsammans med dem går dessutom 5-6 st av deras yngel (4 månader gamla).

    Alla är jättesnälla firrar

    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • oveb
      • January 2004
      • 2577

      #3

      Glömde mina pansarmalar

      Sorry Corry !
      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

      Kommentar

      • Lenmar
        • February 2004
        • 6154

        #4
        Pansarmalar, ancistrus (stort kar?), neontetror/kardinaltetror/sorgmanteltetror, kuhliålar har jag själv.

        Rent biotopriktigt skulle kilfläcksrasbora och kuhliålar passa bättre eftersom de kommer från samma världsdel, rätta mig om jag har fel för det har jag ibland.

        Huvudsaken när man skall kombinera med dvärggurami är att man inte sätter till andra "reviriga" fiskar för dvärggurami kan vara aningens "reviriga". De tycker ju inte heller om alltför strömt vatten så det skall man väl också ha i åtanke när man skall mixa med andra fiskar. Kilfläcksrasbora passar i så fall ypperligt. Nån liten otocinclus eller fler är inte heller fel.

        Bara förslag...
        Mvh
        Jenny
        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

        Kommentar

        • ViZiR
          • December 2003
          • 490

          #5
          Ok, det verkar kunna fungera jättebra..
          Har kollat här på zoopet, och under kommentarer har flera
          stycken skrivit att hanen dödat honan..
          Varför och hur undviker maan det? Gör de verkligen det?

          Skulle det fungera med Kejsartetra?
          <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
          </font id="Comic Sans MS"></b>

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            #6
            Hej ViZiR!

            Jag har inga sådana erfarenheter av dvärggurami. Jag har ett 112 liters kar med dvärggurami och ett 200 liters akvarium med större gurami och de större kan vara lite elakare. Jag har tre par dvärgisar i mitt lilla kar tillsammans med ett par röda läppgurami och neontetror. En enda gång har min största dvärggurami visat "aggressiva" tendenser och det var efter at jag hade flyttat ut en del större guramisar som hade växt ur karet.

            Helt plötsligt fick han större yta i karet och började bygga skumbo och då bestod hans "aggressivitet" i att han blåste upp sig och visade sina allra präktigaste färger för förbipasserande guramisar i samma storlek. Han var så söt såg nästan löjligt ut när han försökte visa sig arg. Han byggde och byggde som en riktig tokdåre hela dagarna och lyckades nästan få ihop ett bo. Så kom natten och allt blåstes bort med pumpen. Tulle, tulle lille. Fick avsluta med att rensa upp lite bland växterna i akvariet bara så försvann det beteendet.

            Tror ju i och för sig att de är individer. Har man bara tillräckligt med plats för dessa individer så tror jag inte det skall vara något problem. Mina erfarenheter är att de är väldigt lugna och fredliga fiskar som inte är så känsliga som man läser överallt. Ingen har varit aggressiv eller argsint av sig hemma hos mig i alla fall. Det beteendet man kan läsa om trådar här på zoopet känner jag inte alls igen!!

            Mvh
            Jenny
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            • ViZiR
              • December 2003
              • 490

              #7
              Ok, det verkar fungera bra så som jag tänkt.
              I min akvariebok står det att de bör hållas med stimfiskar
              eller fiskar utan territorium så att det speglar av sig på dvärgarna.
              Typ att de inte har anledning att försvara territorium
              för att de andra fiskarna inte gör det.

              Vad tror ni om det? Stämmer det med verkligheten?

              I sånna fall bör alla vänliga fiskar vara möjliga invånare.
              <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
              </font id="Comic Sans MS"></b>

              Kommentar

              • Lenmar
                • February 2004
                • 6154

                #8
                Hej ViZiR!

                Tycker du skall hålla dig till de snälla, vänliga fiskarna. Jag har tre par på 112 liter med två små läppgurami, tio neontetror, sju svarta neontetror, en ancistrus och en kuhliål. Lugnt och fint i det karet. Ingen av dem har visat några revirfasoner och jag har haft dem i ca 6 månader nu. Alla har varit väldigt friska och verkar trivas väldigt bra. Jag har mycket (!) växter i karet och framför allt en del flytväxter, två små grottor och en stor rot. Om nån skulle behöva gömma sig så går det lätt!!

                Mvh // Jenny
                Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                Kommentar

                • oveb
                  • January 2004
                  • 2577

                  #9

                  ViZir :

                  Om du vill så kan du få några st dvärgguramis (tokblå) av oss. De är födda i februari och riktigt sunda små firrar.

                  Hittade ingen kontaktinfo (mailadress) därför skriver jag detta direkt i forumet (kanske man inte får)

                  Skicka ett mail om du är intresserad !
                  Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                  Kommentar

                  • ViZiR
                    • December 2003
                    • 490

                    #10
                    Lenmar: Ok, tack för hjälpen! Spelar det någon roll om de är snabba eller livliga av sig (stimfiskarna alltså)?

                    oveb: har skrivit ut emailadress nu, jag kan inte ta emot dem förrän jag blivit av med paletterna + yngel eftersom de är för argsinta.
                    Om du har kvar dem om ca. 1-2 månader så kan jag köpa/ ta några av dig, dina ser fina ut på bilderna.
                    Mailar dig senare när ynglen är borta... :P
                    <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
                    </font id="Comic Sans MS"></b>

                    Kommentar

                    • Lenmar
                      • February 2004
                      • 6154

                      #11
                      Tycker du skall välja lugna framför livliga. Jag hade sebrafiskar ett tag och koppartetra/silvertippstetra (vilket namn man nu vill välja att använda) ett tag. Bägge dessa sorterna är ganska livliga tycker jag. Sorgmanteltetra (som kan vara aningens lite nafsiga, iaf hos oss), neoner, kardinaler eller kilfläcksrasbora tycker jag har varit lite lugnare. Dvärgarna har kommit mer till sin rätt hos oss då för de verkar inte trivas när tempot är för snabbt. Hos oss har de tagit ett steg tillbaka då.

                      Mvh // Jenny
                      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                      Kommentar

                      • ViZiR
                        • December 2003
                        • 490

                        #12
                        Lenmar: Ok, då blir både jag och min morsa glada..
                        Hon gillar neoner så hon kommer säkert donera några hundra till neoner.
                        Hur många går att ha med dvärgar och de som står i min profil?
                        (96 L)
                        <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
                        </font id="Comic Sans MS"></b>

                        Kommentar

                        • oveb
                          • January 2004
                          • 2577

                          #13

                          ViZir :

                          Både neontetror och blå dvärgguramis toklyser under Aquarelle-rör

                          Hur snyggt som helst !
                          Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                          Kommentar

                          • ViZiR
                            • December 2003
                            • 490

                            #14
                            ok... vilka Aquarelle som helst eller?
                            Pris på ca. 40 cm rör i affär?
                            <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
                            </font id="Comic Sans MS"></b>

                            Kommentar

                            • johannus
                              • June 2004
                              • 11

                              #15
                              Jag hade dvärggurami tillsammans med svärdbärare och paty....
                              //Johannus

                              http://hem.passagen.se/johannus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...